Overslaan en naar de inhoud gaan

Turnhoutsebaan (N127) in Diest opnieuw open voor verkeer na grondige herinrichting

Turnhoutsebaan (N127) in Diest opnieuw open voor verkeer na grondige herinrichting

Midden september 2019 startte het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de herinrichting en de vernieuwing van de Turnhoutsebaan (N127) in Diest vanaf het kruispunt met de Citadellaan (R26) tot aan de gemeentegrens met Okselaar. Na bijna twee jaar wordt op 30 april de nieuwe infrastructuur opengesteld voor verkeer. Daarbij komt meteen een einde aan de omleidingsroutes tussen Diest en Geel. “Ik wil prioritair inzetten op het verkeersveilig maken van onze weginfrastructuur, met bijzondere aandacht voor fietsveiligheid. Met Vlaanderen investeerden we 8,8 miljoen euro in de herinrichting en de renovatie van de Turnhoutsebaan. De fietsveiligheid werd sterk verbeterd dankzij veilige en vrijliggende fietspaden en de vernieuwing van het wegdek verhoogt het rijcomfort. Hiermee verbeteren we ook de kwaliteit van de leefomgeving voor de omwonenden”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

 

De N127 is een cruciale verbinding tussen Diest en Geel, zowel voor het auto- als fietsverkeer. Door twee bijzonder scherpe bochten en een gevaarlijk kruispunt met een beperkte zichtbaarheid drong een herinrichting en renovatie zich op. “De Turnhoutsebaan was onvoldoende uitgerust voor het toenemend fietsverkeer. Een herinrichting om dit traject tussen Diest en Geel veiliger te maken voor fietsers en voetgangers was hoognodig. Bovendien zorgde de slechte staat van het wegdek voor geluidshinder”, zegt schepen van openbare werken Bart Stals (DDS).

 

Grondige herinrichting verhoogt rijcomfort van elke weggebruiker

Naast de aanleg van 2,4 kilometer vrijliggende fietspaden langs beide kanten van de weg en twee nieuwe bushaltes werd de volledige boven- en onderbouw van de weg vernieuwd en kreeg de bocht ‘de Langenberg’ een minder scherpe curve. Deze ingrepen verhogen het rijcomfort aanzienlijk.

Bovendien vernieuwde de stad Diest gelijktijdig de riolering langs het volledige traject. Aquafin legde in opdracht van de stad over een afstand van 1,4 kilometer een gescheiden rioleringsstelsel aan. Vanaf nu wordt het afval- en regenwater apart afgevoerd en het regenwater kan vertraagd wegstromen, dankzij de aanleg van twee bufferbekkens. Dit voorkomt niet enkel wateroverlast, maar het draagt ook bij tot een beter leefmilieu.

 

Christophe De Graef, burgemeester stad Diest (Open Diest): “Met deze volledige aanpak, inclusief de gescheiden fietspaden, een lagere snelheid tussen Broekstraat en Zandstraat, een veilige fietsoversteekplaats en een aankomende trajectcontrole, is er opnieuw een plek op ons grondgebied duidelijk veiliger.”

 

Nieuwe muur op Langenberg in gekleurd beton

Om voldoende plaats voor het fietspad te creëren werd een deel van het talud langs de rijweg afgegraven. Een keermuur moet daarbij de nodige stabiliteit garanderen. De muur op Langenberg is maar liefst 158 meter lang. De bijna vijf meter hoge wand is stevig verankerd in een horizontale vloerplaat van wel 80 centimeter dik in gewapend beton. De constructie is opgetrokken in bruinkleurig stortbeton met een reliëf om de kleur van de ijzerzandsteen uit de heuvel te suggereren. Zo wordt de keermuur optimaal in het landschap geïntegreerd. Het Agentschap Wegen en Verkeer zorgde nog voor de aanplanting van bomen en struiken voor een vergroening van het talud Langenberg.

 

Meerdere ingrijpende wegenwerken in Diest

Naast het project Turnhoutsebaan kreeg ook de N29 tot aan Schoonaerde en de ring (R26) een opknapbeurt in 2019. Ook het wegdek op de Dietse ring tussen de Schaffensepoort en Leuvensepoort werd ook het wegdek volledig vernieuwd en op de Omer Vanaudenhovelaan werd een comfortabel fietspad langs beide zijden aangelegd. Daarnaast werd tijdens de herinrichting van de Turnhoutsebaan meteen het verouderde wegdek van het kruispunt van de Citadellaan met de Fort Leopoldlaan gerenoveerd. Tot slot investeerde minister Peeters ook 300.000 euro in de aanleg van twee fietsoversteekplaatsen op het kruispunt van de Citadellaan en de Steineweg in Kaggevinne.

> Bekijk hier de beeldreportage met voor-en-na foto’s in hoge resolutie

 

HERINRICHTING TURNHOUTSEBAAN AFGEROND