Overslaan en naar de inhoud gaan

Tunnelkoker Sint-Annatunnel in de verf gezet - Schilderwerken in sneltempo afgewerkt

Tunnelkoker Sint-Annatunnel in de verf gezet - Schilderwerken in sneltempo afgewerkt

Na de week tunnelsluiting eind april, ging het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de voorbije dagen verder met de opfrissingswerken in de Antwerpse Sint-Annatunnel. De muren (boven de tegels) en het plafond van de tunnelkoker zijn volledig opnieuw in de verf gezet. De schilderwerken verliepen heel erg vlot dankzij een goede voorbereiding. In slechts zes werkdagen werd de voetgangerstunnel helemaal terug opgefrist.

“De tunnelsluiting en werkzaamheden waren absoluut noodzakelijk om de gebruikszekerheid te verzekeren. Ik ben zeer tevreden over het verloop van de werken: zowel over de verschillende onderhoudswerken van de voorbije weken, als over de renovatie van de liften die op schema loopt", vertelt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. De minister investeert zes miljoen euro in totaal voor de onderhouds-en schilderwerken en de renovatie van de liften van de Sint-Annatunnel. 

Onderhouds- en schilderwerken

Eind april werd de voetgangerstunnel goed onder handen genomen. AWV verving 1.500 meter aan handleuningen en meer dan 200 lagers van de roltrappen, de acht roltrappen werden industrieel gereinigd, meerdere oude TL-lampen werden vervangen door LED-lampen, enz. Maandag 2 mei in de vroege ochtend stond aannemer Speedcolor klaar voor een laatste enorme klus: de opgaande wanden en het plafond van de 575 meter lange koker opnieuw schilderen. Eerst moest de aannemer de aanwezige graffiti en kladwerken op de wanden behandelen, zodat die nadien niet door de nieuwe verflagen zouden schijnen. 



Tom Sels, tunnelcoördinator van AWV, merkt op: “Als we alle bekladdingen op de wanden achter elkaar zouden plaatsen, dan krijg je een ‘kunstwerk’ van zo’n 400 meter. Als je dan weet dat de tunnelkoker zelf 575 meter lang is, is het meteen duidelijk hoeveel mensen een ongewenste stempel hebben achtergelaten op de tunnelwanden en het plafond.”



Na dit ‘klusje’ kon de aannemer de verfborstels uithalen en starten met de effectieve schilderwerken. Helft per helft en in zones van enkele tientallen meters schoven de schilders van linker- naar rechteroever op om de tunnelkoker te voorzien van twee nieuwe lagen verf. Daarvoor werd een specifieke antibacteriële verf op waterbasis gebruikt, die ook vaak gebruikt wordt voor steriele ruimtes in ziekenhuizen. Dat is belangrijk om bestand te zijn tegen de vochtige omgeving in de tunnelkoker. Het natuurlijk ventilatiesysteem van de tunnel zorgt namelijk voor condensvorming op de wanden en het plafond door de warme buitenlucht. De ventilatie is gebaseerd op het drukverschil tussen linker- en rechteroever. Dat zorgt voor een luchtstroom in de tunnelkoker. Het is een zeer effectief systeem voor de verluchting van de tunnel en zorgt ook steeds voor een aangename temperatuur van ongeveer 13 à 14°C is in de tunnelkoker. Aangenaam fris in de zomer en aangenaam warm tijdens de winterperiode.

1.100 liter witte verf

In totaal werd zo’n 1.100 liter verf gebruikt voor een oppervlakte van zo’n 5.000 m2. En dat ging goed. Veel vlotter zelfs dan oorspronkelijk ingeschat. Vooraf waren drie weken plus een reserveweek voorzien. Uiteindelijk kwamen de schilders gisteren al, na amper zes werkdagen, aan op rechteroever. 



“Een dikke pluim voor de schilders van de aannemer, die hier echt hun beste beentje hebben voorgezet", vertelt Tom Sels trots. “Maar ook de poetsfirma die tijdens de onderhoudsweek aan de slag was, verdient hier een eervolle vermelding. Tijdens de tunnelsluiting hebben zij immers al het voorbereidende poetswerk gedaan, waarbij de wanden en het plafond grondig zijn afgewassen. Daardoor konden de schilderwerken nu zo snel verlopen.”

Bedankt! 

AWV wil de tunnelgebruiker zelf ook bedanken. Door de schilderwerken was slechts een smalle doorgang mogelijk in bepaalde stukken van de tunnel. Fietsers moesten afstappen en een stukje te voet afleggen. Het overgrote deel van de mensen hield zich hier spontaan aan. Zo bleef het voor iedereen - voetganger, fietser én schilder - veilig om te passeren en tegelijk te werken. “We beseffen dat er veel hinder geweest is de voorbije weken. Maar het resultaat mag gezien worden: een propere en opgefriste tunnel. We hopen dat de tunnelgebruiker het geleverde werk kan appreciëren", aldus Sels.