Overslaan en naar de inhoud gaan

Toekomstvisie voor verbetering doorstroming en fietsveiligheid Weg naar Meeuwen aan Industriezone Opglabbeek

Toekomstvisie voor verbetering doorstroming en fietsveiligheid Weg naar Meeuwen aan Industriezone Opglabbeek

Het Agentschap Wegen en Verkeer maakt op termijn werk van een vlottere doorstroming en het verbeteren van de veiligheid voor alle weggebruikers op de Weg naar Meeuwen (N76) ter hoogte van Opglabbeek. Dit tussen de kruispunten met de Weg naar Zwartberg en de Bedrijfsstraat, aan het einde van de industriezone richting Meeuwen. Daarvoor hebben de projectpartners in grote lijnen een aantal principes afgeklopt. Het gaat om een visie op een toekomstige realisatie die nog in concrete plannen vertaald zal worden.  

De verkeersafwikkeling op de N76, inclusief de aansluiting van de Weg naar Zwartberg en de industriezone, wordt in 2 fases aangepakt. De rotonde ‘Didden’ werd eerder in de eerste fase in 2018/2019, omgevormd tot een lichtengeregeld kruispunt én er kwam een Noord-Zuid bypass aan de rotonde van DHL. Voor de tweede fase is de startnota nu ook klaar. Het gaat om een visie op toekomstige realisaties waarbij de principes zijn goedgekeurd door de betrokken partijen. Nu volgt de opmaak van een projectnota met concrete voorstellen voor de uitvoering. De uiteindelijke realisering is mede afhankelijk van de financiering en de te doorlopen procedures.

Verkeersdrukte aanpakken en anticiperen op nieuwe ontwikkelingen

De N76 is al een zeer drukke gewestweg. De aanpassingen zullen de huidige doorstroming verbeteren én houden rekening met de reeds geplande en gekende groei van bedrijfsactiviteiten op het industrieterrein (uitbreiding Scania, uitbreiding industriezone met de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Limburg,…) Zo zal in het uitbreidingsproject met POM en Van Cranenbroek de volledige ontsluiting van Van Cranenbroek verlopen via de Industrieweg-Noord en dus niet meer via de Weg naar Zwartberg.

Ook het aangroeiende functionele en toeristische fietsverkeer in deze zone verdient de nodige aandacht, onder meer op vlak van veilige oversteekbewegingen. Daarnaast zijn er ook plannen voor een Hoppinpunt in deze zone, als knooppunt van vervoersmodi. Zo kunnen mensen veilig en betrouwbaar overstappen van het ene op het andere vervoersmiddel.

De moeilijke doorstroming aan de N76 is een probleem waar veel inwoners van Oudsbergen dagelijks mee geconfronteerd worden. De verkeersdrukte is de afgelopen jaren nog fors toegenomen. Mede door de voorziene ontwikkeling van de Industriezone Opglabbeek wordt de vraag voor een duurzame oplossing alleen maar groter. We zijn blij dat we samen met alle partners een akkoord hebben over de principes voor een vlotte en veilige doorstroming.

Startnota: de principes 

In een startnota werden de grote principes vastgelegd voor een toekomstige herinrichting van de zone tussen het kruispunt Weg naar Zwartberg en het kruispunt met de Bedrijfsstraat, waar zich op dit moment een rotonde bevindt. 

  1. 2x2 rijvakken 
    De 2x2 rijvakken worden doorgetrokken vanaf het kruispunt Weg naar Zwartberg, richting Meeuwen tot net voorbij het kruispunt met de Bedrijfsstraat. Dit komt de algemene doorstroming ten goede.
     
  2. Ingrepen aan kruispunt ‘Didden’ (Weg naar Zwartberg) 
    Hier wordt een bijkomende Noord-Zuid bypass ingetekend waardoor gemotoriseerd verkeer vanuit Meeuwen richting Genk niet meer binnen de lichtenregeling rijdt. Zo zal ook de cyclustijd voor de linksaf beweging vanuit Opglabbeek naar Genk worden verlengd. Tenslotte komt er ook een rechtsafstrook van Genk naar Opglabbeek.
     
  3. Conflictvrije doorgang voor fiets- en voetgangersverkeer
    Het voorzien van een veilige fiets- en voetgangersoversteek over de N76 is essentieel. De zijstraat Weg naar Houthalen wordt afgebouwd voor gemotoriseerd verkeer ten voordele van het fietsverkeer. Zowel gelijkvloers als ongelijkvloers wordt onderzocht. Ook de uitbouw van een Hoppinpunt op deze locatie wordt nader bekeken.
     
  4. Aanpassing kruispunt met de Bedrijfsstraat 
    Het kruispunt krijgt slimme verkeerslichten voor een efficiënte en dynamische verkeersregeling. De rotonde verdwijnt, maar de bypass van Noord naar Zuid blijft behouden. Hierdoor kunnen oversteekbewegingen voor fietsers over de Bedrijfsstraat ook conflictvrij worden geregeld.
     
  5. Doortrekken dubbelrichtingsfietspad
    Het fietspad komende van Meeuwen zal aan de oostzijde doorgetrokken worden richting Genk.