Overslaan en naar de inhoud gaan

Toegankelijke bushaltes en Hoppinpunt op Sint-Truidensesteenweg in Linter

Toegankelijke bushaltes en Hoppinpunt op Sint-Truidensesteenweg in Linter

Het Agentschap Wegen en Verkeer start op dinsdag 8 augustus met werken op de Sint-Truidensesteenweg (N3) in Linter. De bushalte Orsmaal Gussenhoven/Oude Kerkstraat wordt in beide richtingen verhoogd. Bijkomend wordt de ruimte voor Frituur Magda ingericht als Hoppinpunt. Daardoor zal je in de toekomst makkelijk kunnen overstappen van het ene vervoermiddel op het andere. De werken duren 5 weken en zijn afgerond tegen 13 september. 

“De filosofie achter Hoppin is eenvoudig: het merk is herkenbaar, uitnodigend, springt in het oog en bundelt alle beschikbare mobiliteitsoplossingen onder één noemer. Hoppinpunten brengen zo veel mogelijk vervoersmiddelen samen op dezelfde locatie. Zo zal je bijvoorbeeld met de auto of fiets naar de bushalte rijden en na de busrit de laatste kilometer(s) afleggen met een fiets. Hoppinpunten worden de ideale knooppunten om van het ene op het andere vervoersmiddel over te stappen”, aldus Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

Verhoogd fietspad, fietsbeugels en gehandicaptenplaats

De ruimte voor Frituur Magda wordt ingericht als een Hoppinpunt. Het fietspad naast beide bushaltes wordt mee verhoogd en opnieuw aangelegd in klinkers, achter de bushaltes door. De nieuwe Hoppinzuil komt ter hoogte van de parking voor Frituur Magda, waar Wegen en Verkeer ook een gehandicaptenplaats aanduidt en fietsbeugels plaatst.

Doorgaand verkeer blijft mogelijk

De hinder tijdens de werken blijft beperkt. Eerst wordt er in de richting van Tienen gewerkt, daarna wisselen de werken van rijhelft, richting Sint-Truiden. Zowel tijdens de eerste als de tweede fase kunnen alle weggebruikers zich blijven verplaatsen tussen Tienen en Sint-Truiden. Daarbij hou je als autobestuurder en gebruiker van het openbaar vervoer wel best rekening met vertragingen. 

> Meer info over de hinder

Makkelijk overstappen

De vorm van een Hoppinpunt verschilt van locatie tot locatie. Op sommige plaatsen staan er deelwagens of deelfietsen, op andere plaatsen gaat het voorlopig enkel om een bushalte en fietsenstallingen. Het principe is wel overal hetzelfde: op een Hoppinpunt kan je vlot en comfortabel overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere. Openbaar vervoer moet zo voor meer mensen een aantrekkelijke en snelle optie worden om zich te verplaatsen. 

Over basisbereikbaarheid en Hoppin

Basisbereikbaarheid, Hoppin gedoopt in de communicatie naar het brede publiek, is de nieuwe mobiliteitsvisie voor Vlaanderen. Met Hoppin zet Vlaanderen in op efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer voor iedereen. Combimobiliteit staat daarin centraal: het combineren van verschillende vervoermiddelen om vlot een bestemming te bereiken. Vraag en aanbod worden daarvoor op elkaar afgestemd en alle oplossingen voor het openbaar vervoer worden gebundeld onder één herkenbare naam, Hoppin. De trein, tram en bus blijven vaste waarden. Op drukke lijnen zetten we snellere en frequentere bus- en tramverbindingen in. Op minder drukke lijnen organiseren we het aanbod anders en komt er flexvervoer waarbij je vooraf een rit boekt.  Ook deelsystemen vormen een aanvulling op de bus- en tramverbindingen van De Lijn. Met een deelfiets- of wagen leg je vlot het eerste of laatste deel van je traject af. Er wordt ook rekening gehouden met het fiets- en wegennetwerk zodat je makkelijk je eigen fiets of wagen kan combineren met het openbaar vervoer.

Meer info over Hoppin: www.hoppin.be