Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “De afbraak van de ‘Konterdambrug’ over de A10 was absoluut noodzakelijk. Er was voorzien om fietsers en voetgangers om te leiden via de bestaande fiets- en voetgangerstunnel ter hoogte van de Oudstationstraat en August Beernaertstraat. We gaan nu in op de vraag van de stad Oostende om een nieuwe tijdelijke brug voor fietsers en voetgangers te voorzien, die breder is dan deze tunnel. Deze brug zal een breedte hebben van 3 meter, zodat fietsers vlot kunnen kruisen.”
Burgemeester Bart Tommelein: “Langs de tijdelijke brug kunnen fietsers en voetgangers vlot en veilig de A10 over. Aangezien we in Oostende de ambitie hebben om ‘dé fietsstad van Vlaanderen’ te worden, vonden we het erg belangrijk dat er een tijdelijke oplossing kwam. We zijn dan ook verheugd dat de brug bij de start van de paasvakantie in gebruik genomen kan worden.”
Schepen Björn Anseeuw, bevoegd voor Mobiliteit en Openbare Werken, is verheugd: "We hebben er namens de Stad altijd voor geijverd dat er een tijdelijke brug komt in afwachting van de nieuwe brug. We waarderen dan ook heel erg de inspanningen die het Agentschap Wegen en Verkeer nu doet. Zo blijven de twee delen van de Konterdam verbonden."
Koen Surdiacourt, afdelingshoofd Wegen en Verkeer West-Vlaanderen: “AWV zet ook volop de schouders onder een definitieve oplossing. We voorzien 302.000 euro om te onderzoeken waar en hoe we een veilige ongelijkgrondse fietsverbinding kunnen realiseren voor de komende jaren.”
AWV en de stad Oostende hadden graag een persmoment georganiseerd voor de opening van deze tijdelijke brug in aanwezigheid van minister Lydia Peeters maar omwille van de verstrengde coronamaatregelen hebben we gezamenlijk besloten om dit niet te doen.
De kostprijs van de tijdelijke brug bedraagt 87.000 euro (incl BTW) en is ten laste van AWV.
Sinds er geen autoverbinding meer is over de A10 op die plaats is het probleem van sluipverkeer richting bedrijvenzone in de Konterdamwijk drastisch verminderd.
AWV zal dit jaar een studiebureau aanduiden die de studie zal uitvoeren voor een definitieve oplossing. Die studie bestaat uit drie delen. Op drie verschillende locaties worden ongelijkgrondse fietsverbindingen onderzocht waarvan de brug Oprit er één is. De twee andere zijn ter hoogte van de Kennedyrotonde en ter hoogte van de Seringenstraat. Bij die laatste is het idee een fietstunnel onder de R31 te ontwerpen. Op het programma is er nu € 302.000 voorzien voor dit project. Het plaatsen van de brug zal wellicht ten vroegste in 2023 zijn, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de vooruitgang van de studie en de beschikbare budgetten.
|