Tien kilometer nieuwe geluidsschermen in Wezembeek-Oppem, Kraainem en Overijse
Automobilisten die de komende maanden de ring en de E411 (richting Namen) nemen, zullen deze zomer en in het najaar niet alleen op, maar ook langs de weg enige drukte opmerken. Het Agentschap Wegen en Verkeer, de beheerder van de Vlaamse gewestwegen en autosnelwegen zal de komende maanden in totaal tien kilometer aan geluidsschermen plaatsen langs de Brusselse ring in Wezembeek-Oppem en Kraainem en langs de E411 in Overijse. Het gaat over een investering van in totaal 15 miljoen euro, in een betere levenskwaliteit voor de bewoners van onder andere de Wijngaardlaan in Wezembeek-Oppem, de Kastanjelaan in Kraainem en de Kersenbomenlaan in Overijse. Op zaterdag 20 juni begint een aannemer met de eerste graafwerken in Kraainem. Het Verkeerscentrum waarschuwt de pendelaars die in de avondspits de Brusselse binnenring nemen voor bijkomende wachttijden, vooral tijdens de avondspits.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Ik ben zeer tevreden dat in de komende maanden de geluidschermen langs de Brusselse ring in Wezembeek-Oppem en Kraainem en langs de E411 in Overijse geplaatst zullen worden. Voor dit project is er nauw samengewerkt met de lokale besturen en dat is ook nodig aangezien de geluidsschermen een positieve bijdrage zullen leveren aan de leefbaarheid van de bewoners. De geluidsschermen zullen een absolute meerwaarde vormen voor de omwonende.”
>> Voor meer informatie over onze aanpak van geluidsoverlast
>> Locatie geluidsschermen
Samenwerking met gemeentebesturen cruciaal
Wegen en Verkeer werkt bij de voorbereiding van projecten rond levenskwaliteit nauw samen met de gemeentebesturen. Het agentschap houdt hen nauw op de hoogte van de geluidsmetingen en van de resultaten die deze opleveren, de planning van de projecten en de communicatie met de omwonenden. Het gemeentebestuur van Kraainem investeert zelf ook ongeveer 1,6 miljoen euro in de geluidsschermen, o.a. in de schermen langs de O. de Burburelaan - dit zijn ook de eerste schermen die de komende weken geplaatst zullen worden (de groene zone op het overzichtskaartje).
Nieuw asfalt voor minder geluidshinder
Geluidsschermen zijn niet het enige wapen in de strijd tegen de geluidshinder langs onze snelwegen. Cédric Vaast, projectmanager bij Wegen en Verkeer: “In de zomer van 2017 kreeg het wegdek hier nog een grondige onderhoudsbeurt. We herstelden de betonnen fundering en de weg kreeg nieuw asfalt over een afstand van ruim vier kilometer, van het knooppunt met de E40 in Sint-Stevens-Woluwe tot aan de Vierarmentunnel in Tervuren.” Interessant weetje: Wegen en Verkeer opteert bij dit soort projecten niet voor ‘fluisterasfalt’. Cédric Vaast: “We gebruikten hier SMA of ‘splitmastiekasfalt’ wat in vergelijking met de vroegere situatie al een verbetering van zo’n 2 decibel oplevert. Fluisterasfalt of ‘Zeer Open Asfalt’ (ZOA), een variant met grotere poriën die het geluid als het ware absorberen, levert een iets beter resultaat in het begin, maar vraagt meer onderhoud want die poriën slibben snel dicht - geen detail want je wil geen onnodige verkeersdrukte op een autosnelweg waar op een gemiddelde weekdag honderdtwintigduizend voertuigen (zestigduizend in iedere rijrichting) over rijden.”
Schermen van drie tot elf (!) meter hoog
Wie na afloop van de werken langs de ring rijdt, zal opkijken van de grote verschillen in hoogte tussen de schermen. Ter hoogte van de O. de Burburelaan in Wezembeek-Oppem bijvoorbeeld komen schermen van drie meter hoog. Verderop, ter hoogte van de Bosdallaan, komen schermen die tot wel elf meter hoog zijn. Dat verschil heeft alles te maken met de resultaten van de geluidsmetingen. Ann Buytaert, expert geluid bij Wegen en Verkeer: “Als uit onze geluidsberekeningen blijkt dat een scherm van drie meter hoog op een bepaalde locatie een groot verschil zou maken, maar een verhoging van het scherm naar vier meter geen hoorbaar effect zou hebben, houden we het ook op drie meter. De geluidsberekeningen wordt ook afgetoetst aan geluidsmetingen. Die geluidsmetingen gebeuren trouwens in de slechtst mogelijke omstandigheden op elke locatie. Dat betekent bij druk, maar vlot rijdend verkeer en met wind uit de slechtst mogelijke windrichting.”
Niet goedkoop
Geluidsschermen zijn immers niet goedkoop, met een gemiddelde kostprijs van anderhalf miljoen euro per lopende kilometer. Een scherm heeft een diepe fundering nodig, het wordt in stevige stalen profielen geplaatst en om het verkeer zo goed mogelijk te beschermen worden er vaak veiligheidsstootbanden langs geplaatst. Op sommige plaatsen (zoals ook in Wezembeek-Oppem) wordt er gewerkt met prefabsystemen waarbij de profielen, de schermen en de veiligheidsstootbanden in een keer geplaatst worden. Ten slotte is er het gebruikte materiaal: dat moet duurzaam zijn, want een gemiddeld scherm moet vijfentwintig à dertig jaar meegaan en bestand zijn tegen weer en wind. In Wezembeek-Oppem en Kraainem is er gekozen voor schermen in houtvezelbeton. Soms worden er bijvoorbeeld ook schermen in aluminium gebruikt. Wegen en Verkeer kiest er bewust voor om op dat vlak de marktconcurrentie te laten spelen: aannemers mogen verschillende materialen voorstellen, zolang ze aan de technische eisen voldoen.
Hinder verwacht op binnenring (van Zaventem naar Namen / Waterloo)
Wegen en Verkeer verwacht de komende weken ernstige verkeershinder door haar werken op de Brusselse ring. De aannemer zet immers de rechterrijstrook af voor het verkeer, omdat hij die ruimte nodig heeft om de schermen op een veilige manier te kunnen plaatsen. Toen het agentschap het onderhoud van het wegdek uitvoerde in deze zone, stond het verkeer op de drukke momenten (vooral tijdens de avondspits) aan te schuiven van in Sint-Stevens-Woluwe. We verwachten een gelijkaardige impact, nu de verkeersdrukte opnieuw pre-coronaniveaus bereikt. In het weekend van zaterdag 4 en zondag 5 juli sluit Wegen en Verkeer bovendien ook de afrit Wezembeek-Oppem (nr. 2) af, komende van Sint-Stevens-Woluwe.