Overslaan en naar de inhoud gaan

Startschot voor grote investering in E314

Startschot voor grote investering in E314

Het Agentschap Wegen en Verkeer start op 15 maart met de eerste ingrepen in een groot vernieuwingsproject op de E314. Het gaat meerbepaald over het elf km lange stuk weg tussen het viaduct van Wilsele en het op- en afrittencomplex van Aarschot (nr. 22). Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “Met deze investering van 32,8 miljoen euro maken we een cruciaal stuk van de E314 klaar voor de toekomst. Het wegdek krijgt in de twee rijrichtingen een grondige onderhoudsbeurt,  we plaatsen portieken met rijstrooksignalisatie en last but not least: vanaf september 2021 krijgt de pendelaar een spitsstrook voor een vlottere avondspits richting Limburg.” Van 15 maart tot eind juni zal de gebruiker van de E314 maar beperkte hinder ondervinden, maar in de zomermaanden (juli en augustus) zal de hinder door de werken toenemen.



Lees meer

Vlottere avondspits richting Limburg

Sinds april vorig jaar werkt Wegen en Verkeer op het viaduct van Wilsele. “Naast een grondige renovatie, werd het viaduct ook breder gemaakt ter hoogte van de afrit Wilsele/Kessel-Lo richting Lummen. Die ingreep was nodig met het oog op de aanleg van een spitsstrook. Deze extra rijstrook zal van voor het viaduct tot helemaal aan de afrit in Aarschot lopen. Wanneer de drukte op de snelweg toeneemt, wordt op de digitale borden boven de rijweg aangegeven dat de extra rijstrook gebruikt kan worden”, zegt minister Peeters.

 

Eerst aanleg pechhavens en portieken

Voor de komst van de spitsstrook moeten er eerst enkele aanpassingen aan de snelweg gebeuren. Vanaf 15 maart worden in totaal      28 nieuwe pechhavens aangelegd: 14 richting Lummen en evenveel richting Leuven. Daarnaast worden ook de portieken al geplaatst waarop later de digitale borden met rijstrookinformatie geplaatst worden. Al die ingrepen zullen gebeuren van 15 maart tot begin juli. 

 

Grondig onderhoud voor wegdek 

Er staat echter meer op de planning dan de aanleg van een spitsstrook. In juli en augustus geeft een aannemer het wegdek over de hele breedte een grondige onderhoudsbeurt. Na het einde van de werken (gepland in september 2021) zullen automobilisten dus over een nieuw wegdek rijden, en dat in de beide rijrichtingen. In een laatste fase van de werken worden er markeringen aangebracht. Daarbij zal de weg in de rijrichting van Lummen dus een nieuwe indeling krijgen, met naast de twee rijstroken die er nu al liggen, een spitsstrook. 

 

Verkeershinder tot begin juli, beperkt 

Vanaf 15 maart tot begin juli, wanneer de aannemer de pechhavens aanlegt en portieken plaatst,  zal de weggebruiker maar beperkte hinder ondervinden. Zij/hij zal dan in korte zones over versmalde rijstroken moeten rijden en er zal lokaal een snelheidsbeperking gelden. Occasioneel zal een aannemer ’s nachts de rijweg een kwartier lang in de twee rijrichtingen moeten afsluiten, bij het plaatsen van de portieken. Dat laatste  gebeurt onder politiebegeleiding. De automobilisten moeten dan even aanschuiven, tot de aannemer de portieken met een kraan op de juiste plaats heeft gehesen. 

 

Juli en augustus: ernstige hinder

In juli en augustus, wanneer het wegdek van de E314 een grondig onderhoud krijgt, zullen de automobilisten in de beide rijrichtingen over twee versmalde rijstroken rijden en zal er een snelheidsbeperking van 50 km/u gelden over de hele lengte van de werfzone. Bovendien zal er ook gedurende een week gewerkt worden aan het op- en afrittencomplex van Holsbeek (nr. 21). Die op- en afritten zullen dan tijdelijk afgesloten worden.