Start werken voor een veiligere en aangenamere Naamsepoort: vermijd de werfzone
“Op 15 maart start het Agentschap Wegen en Verkeer met de herinrichting van de Naamsepoort in Leuven. Het drukke kruispunt wordt aangenamer en veiliger gemaakt voor de actieve weggebruiker”, zegt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Volgens de huidige planning zullen de werken voor de zomer beëindigd worden. Hoewel Wegen en Verkeer heel wat minderhinder-maatregelen getroffen heeft, wordt er aanzienlijke hinder verwacht. Het agentschap raadt automobilisten aan om de werfzone zoveel mogelijk te vermijden. |
Automobilisten: neem de ring in wijzerzin De afgelopen weken zijn er al heel wat voorbereidende werken gebeurd, maar op 15 maart begint het serieuze werk. Vanaf dan zullen er wegversmallingen zijn en zal een aannemer starten met de eigenlijke werken. De fietsers en voetgangers zullen voor bepaalde bewegingen omleidingen moeten volgen. Automobilisten zullen nog alle kanten uit kunnen, maar er zullen rijstroken afgesloten worden. Op de drukke momenten zullen de wachttijden dus langer zijn dan normaal. Wegen en Verkeer raadt de bestuurders dan ook aan om de Naamsepoort zoveel mogelijk te vermijden. Als je bijvoorbeeld met de wagen van de E40 of de E314 komt, neem je beter de ring in wijzerzin, m.a.w. rijd je beter via het station om bijvoorbeeld de Tiensesteenweg te nemen.
Wegen en Verkeer heeft de afgelopen dagen informatieborden geplaatst aan enkele belangrijke invalswegen, zodat zoveel mogelijk automobilisten op de hoogte zijn. Bijv. bestuurders die dezer dagen via de Koning Boudewijnlaan (N264) of de Naamsesteenweg (N251) Leuven binnenrijden, zullen ongetwijfeld deze borden al opgemerkt hebben. De omleidingen in de werfzone voor de fietsers en de voetgangers zijn - in samenspraak met de lokale politie - zodanig uitgewerkt, dat de actieve weggebruikers ook tijdens de werken nog zo vlot en comfortabel mogelijk alle richtingen uit kunnen. Wegen en Verkeer heeft ook brieven gebust bij de omwonenden. Meer opstelruimte voor fietsers “De Naamsepoort is een van de drukste kruispunten van Leuven. Op drukke momenten staan er fietsfiles en is er aan de verkeerslichten niet genoeg opstelruimte voor de vele fietsers. Na de herinrichting komt er vooral aan de kant van de Naamsesteenweg opstelruimte bij, maar ook aan de overkant komt er een opstelstrook voor de fietsers die vanuit de Naamsestraat het kruispunt willen oversteken. Fietsers zullen na de werken bij rood licht vanuit de Naamsestraat rechtsaf de ring kunnen opdraaien, waardoor het fietsverkeer ook aan deze kant van het kruispunt wat vlotter zal doorstromen. Er zal aan de Naamsestraat een bord “rechtsaf door rood” (B22) geplaatst worden, om dat mogelijk te maken”, zegt minister Peeters.
By-pass geschrapt op buitenring en Naamsesteenweg Voor automobilisten die van de Tervuursepoort komen en de Naamsesteenweg willen inslaan, en voor bestuurders die van de Naamsesteenweg komen en richting station willen rijden, zal er voortaan geen fysiek afgescheiden rijstrook (by-pass) meer zijn. Door deze twee by-passes te schrappen, komt er plaats vrij voor meer opstelruimte voor de fietsers. In de plaats van de twee by-passes komen er twee voorsorteerstroken op de rijweg. De nieuwe verkeerslichten zullen uitgerust zijn met groene pijlen voor de chauffeurs die rechts indraaien, zodat deze afslagbewegingen ook tijdens de drukke uren zo vlot mogelijk gebeuren.
Nieuwe verkeerslichtenregeling voor minder conflicten “In de nieuwe situatie zullen de verkeerslichten ook zodanig geregeld zijn, dat overstekende fietsers en voetgangers bijna nergens op het kruispunt nog gelijktijdig met afdraaiend autoverkeer groen licht zullen krijgen”, duidt Peeters. De enige dergelijke kruising die overblijft, is diegene tussen de auto’s die vanuit de Naamsestraat de ring rechts indraaien richting Tervuursepoort met fietsers en voetgangers die tegelijk de ring oversteken.
Nieuwe portiek op binnenring Op de binnenring, in de rijrichting van de Tervuursepoort komt er een nieuwe portiek met verkeerslichten boven de rijweg. Daardoor kan het afslaand verkeer apart groen licht krijgen. Het rechtsafslaand verkeer krijgt een groene pijl, waardoor het conflict met de fietsers die rechtdoor fietsen, wordt weggewerkt. Die fietsers krijgen nu ook een eigen groen licht. Dat laatste is mogelijk doordat een van de twee voorsorteerstroken voor de auto’s die vanop de binnenring de Naamsesteenweg inrijden, geschrapt is. Ook op de Naamsesteenweg komt er een portiek bij.
Overstekende auto’s apart groen licht Een laatste belangrijke verandering is dat automobilisten die de ring oversteken vanuit de Naamsesteenweg en aan de overkant, vanuit de Naamsestraat, apart groen licht zullen krijgen. Ook dat is veiliger dan de huidige regeling, waarbij zij gelijktijdig groen licht krijgen.
Een verhelderend beeld voor de redactie |