Overslaan en naar de inhoud gaan

Start werken nieuwe fietsbrug over Boslaan

Start werken nieuwe fietsbrug over Boslaan

Vanaf woensdag 19 april start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de constructie van de nieuwe fietsbrug over de Boslaan (N75). De brug gaat de natuurgebieden van het Nationaal Park Hoge Kempen aan beide zijden van de Boslaan verbinden voor fietsers en voetgangers. Er wordt 5,2 miljoen euro in de brug geïnvesteerd. De werken nemen ongeveer een jaar in beslag. Verkeer ondervindt beperkt hinder.

Fiets- en voetgangersbrug is centrale spil in ruim fietsverhaal 

De fiets- en voetgangersbrug verbindt de Hoeveweg met de Lieve Moenssenslaan en wordt een hefboom en katalysator voor de regio. Lokaal ontstaat er een volwaardige toegangspoort voor fietsers naar Terhills en wordt de Lieve Moenssenslaan beter bereikbaar. Op ruimere schaal creëert de brug een rechtstreekse fietsverbinding tussen As en Dilsen-Stokkem. Daarnaast past het project volledig binnen het ambitieus fietsplan van de stad.

Imposant en beeldbepalend bouwwerk 

De brug, afgewerkt met cortenstaal, wordt straks vijf meter breed. De totale lengte bedraagt 245 meter. De overspanning over de Boslaan meet 34 meter met een hoogte van 6 meter boven de rijbaan. Twee aanloophellingen zorgen dat fietsers en voetgangers vlot en comfortabel de hoogteverschillen kunnen overbruggen. Aan weerskanten van de brug komt een leuning uit cortenstaal. Na de voorbereidende werken van de afgelopen weken, start AWV met de effectieve constructie van de fietsbrug over de Boslaan (N75). Vanaf woensdag 19 april plaatst de aannemer de paalfunderingen voor de fietsbrug. 

36 funderingspalen 10 à 15m diep in de grond

Op 36 plekken aan beide zijden van de Boslaan en in de middenberm komen de volgende drie weken funderingspalen van gewapend beton, goed voor zo’n 100m³ aan beton. Die vormen de stevige basis voor de 2 landhoofden en 14 kolommen of pijlers die het brugdek straks ondersteunen.

Met een enorme schroef wordt een gat in de grond geboord. Daarin komt een wapeningsnet dat volgestort wordt met beton. Dat vormt een paalfundering. Die staan 10 tot 15 meter diep in de grond, afhankelijk van de locatie. Op de funderingspalen komt de funderingsvoet die dient als basis voor de kolommen. 

Bouw ecoduct: vanaf najaar 2023?

Ook voor waardevolle fauna en flora snijdt de Boslaan de natuurgebieden van het Nationaal Park Hoge Kempen in twee. Daarom plant AWV een ecoduct, op ongeveer 600 meter van de fietsbrug, in de richting van As. Het “Ecoduct Dilserbos” zal ingericht worden met natuurlijke elementen en met waterpoelen om de aantrekkingskracht voor de dieren te verhogen. Er zal ook beperkt ruimte zijn voor zachte recreatie, voornamelijk voor wandelaars en mountainbikers. Het ecoduct wordt gefinancierd door de Europese Unie - NextGenerationEU, en is goed voor een investering van ruim 3,8 miljoen euro. De werken voor bouw van het ecoduct starten ten vroegste in het najaar van 2023.

Het gaat om projecten met partners Agentschap Wegen en Verkeer, het Agentschap voor Natuur en Bos, Departement Omgeving en de stad Dilsen-Stokkem.

Alle info over het project: www.wegenenverkeer.be/dilsen-stokkem.