Start plaatsing funderingsvoeten voor dynamische infoborden
Maandag 16 januari start het Agentschap Wegen en Verkeer met de plaatsing van funderingsvoeten voor dynamische infoborden over de E313 tussen Beringen en Ham in beide richtingen. De werken gebeuren overdag en ‘s nachts. Tot eind februari zal het verkeer ‘s avonds en ‘s nachts geregeld over één rijstrook voorbij de werfzone moeten rijden. Ter hoogte van de werken geldt een snelheidsbeperking.
Om de nieuwe spitsstroken te signaleren aan de weggebruikers, plaatst AWV op dertien plekken tussen Beringen en Ham portieken met dynamische infoborden over de E313 in beide richtingen. De portieken worden verankerd in betonnen funderingen in de midden- en zijberm. De funderingsvoeten ervan worden nu geplaatst om de portieken exact op te meten en ze tijdens de uitvoering van de andere werken op maat te produceren. Aan het einde van het project worden de portieken op hun plaats gezet.
Ruimte voor toekomstige pechhavens
Op de brug over de Genebosstraat verwijderden we vorige week al verharding op de locatie waar zo’n funderingsvoet komt. Daarnaast worden er op een aantal locaties ook alvast rooiwerken uitgevoerd, om ruimte te maken voor de toekomstige pechhavens.
Minderhinder-maatregelen: verkeer ‘s nachts over op één rijstrook
De werken vinden overdag en ‘s nachts plaats in de midden- en de zijberm. Overdag wordt er hoofdzakelijk vanop de pechstrook gewerkt. Beide rijstroken blijven dan beschikbaar. ‘s Avonds en ‘s nachts kan plaatselijk de linkerrijstrook worden ingenomen, met behulp van een mobiele werf. Het verkeer rijdt dan plaatselijk over één rijstrook op de snelweg. Ter hoogte van de werfzone geldt een snelheidsbeperking.
Deze werken duren tot eind februari. Dan starten de vernieuwingswerken van complex 25a Tessenderlo in de richting van Antwerpen, met beperkte verkeershinder.
Spitsstroken tussen Beringen en Ham
AWV realiseert spitsstroken op de bestaande pechstroken van de E313 tussen Beringen en Ham in beide richtingen. We leggen ook nieuwe pechhavens aan naast de snelweg en vernieuwen de op- en afritten in Beringen (complex 26) en Tessenderlo (complex 25a). De 6 kilometer bijkomende spitsstroken in beide richtingen moeten de doorstroming verbeteren en files en sluipverkeer verminderen. Tegelijk treft AWV geluidsmilderende maatregelen. Het hele project neemt ongeveer 1 jaar in beslag.