Overslaan en naar de inhoud gaan

Spitsstrook tussen Lummen en Hasselt in dienst

Spitsstrook tussen Lummen en Hasselt in dienst

Vanaf 14 mei 2025 mag het verkeer over de spitsstrook tussen Lummen en Hasselt-West. Het Agentschap Wegen en Verkeer werkte afgelopen jaar aan de extra rijstrook om het verkeer in die zone vlotter te laten doorstromen. Het Vlaams Verkeerscentrum stelt de spitsstrook op werkdagen standaard open (van 6u tot 20u) en indien nodig, bijvoorbeeld bij zware filevorming door een incident, ook buiten die openingsuren. Het is de 9e spitsstrook in Vlaanderen.

“De werken zijn in mei 2024 gestart en binnen de voorziene tijd afgerond, dat kan alleen maar door een vlotte samenwerking tussen alle partners. Denk aan de gemeenten, de nutsmaatschappijen, de aannemers, de politie en zoveel meer mensen achter de schermen. Voortaan kunnen de bijna 37.000 voertuigen, die tussen Lummen en Hasselt-West rijden, gebruik maken van een extra rijstrook. Zo is één van de 43 grote snelwegwerven al afgevinkt."

Getest en goedgekeurd

Net zoals de andere spitsstroken in Vlaanderen monitort ook hier het Vlaams Verkeerscentrum in realtime de verkeersdrukte aan de hand van verkeerscamera’s en een 70-tal detectielussen in de rijweg. Aan de hand van de dynamische signalisatieborden kunnen de verkeersleiders in de controlezaal in Antwerpen de spitsstrook openen (groene pijl of maximumsnelheid) of sluiten (rood kruis). Die borden hangen aan 11 portieken. Het Vlaams Verkeerscentrum geeft, na uitvoerig testen, nu groen licht voor de opening van de spitsstrook. 

Negende spitsstrook van Vlaanderen

Om de spitsstrook te kunnen gebruiken, vernieuwde Wegen en Verkeer zo’n 7 kilometer van de snelweg. Elke ± 500 meter is een pechhaven voorzien en ook de complexen 26bis Lummen-Industrie en 27 Hasselt-West zijn aangepast om aan te sluiten op de spitsstrook. Hiervoor werd maar liefst 85.400 vierkante meter geluidsarm asfalt geplaatst. Langs de baan staan nieuwe vangrails, zo’n 5,6 kilometer in totaal. 

“Een snelwegwerf is altijd spannend. Je werkt op amper enkele meters van voorbijrijdende wagens en vrachtwagens. Al die bestuurders moet je maatregelen opleggen, voor zowel hun als onze veiligheid. Zo waarschuwden 13 tekstkarren gedurende vier maanden, dus op het hoogtepunt van de infrastructuurwerken, in realtime voor files in alle richtingen naar de werkzone. Er gold ook een snelheidsbeperking van 70km/u, gehandhaafd door een trajectcontrole. Tegelijkertijd wil je de hinder beperken en het verkeer zo vlot mogelijk laten verlopen. Het tempo lag dus hoog en van de wegenwerkers hebben we een grote paraatheid gevraagd om snel te kunnen schakelen bij onvoorziene omstandigheden. We zijn fier dat de spitsstrook is geslaagd!” vertelt het werfteam van Wegen en Verkeer.