Snelheidsverlaging en fietssuggestiestroken Molenveld (N742) in Dilsen-Stokkem
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vernieuwt vanaf maandag 12 september 2022 gedurende enkele nachten het wegdek van het Molenveld (N742). We breiden het project van de Arnold-Sauwenlaan in Stokkem uit vanaf het kruispunt Nieuwe Weerd tot aan het veer in Meeswijk. Er komen langs weerskanten fietssuggestiestroken en de rijweg voor automobilisten wordt plaatselijk versmald om op die manier de fietser een meer zichtbare en duidelijke plaats te geven in het wegbeeld. Daarnaast komt er ook een snelheidsverlaging naar 50 km/u. De werken worden grotendeels ‘s nachts uitgevoerd om doorgaand verkeer over het veerpont niet te hinderen.
Deze uitbreiding van het project op de Arnold-Sauwenlaan waarbij we de actieve weggebruiker centraal stellen, is een meerwaarde voor Dilsen-Stokkem. Dankzij de nieuwe fietspaden en fietssuggestiestroken zullen fietsers straks veiliger kunnen fietsen, zowel richting de scholen, het natuurgebied Negenoord-Kerkeweerd of het toeristisch fietsroutenetwerk langs de Maasvallei. Een stimulans om ook in Dilsen-Stokkem nog meer mensen op de fiets te krijgen. De snelheidsverlaging naar 50 km/u moet zorgen voor meer verkeersveiligheid.
Renovatie asfalt wegdek van Stokkem naar het veer
AWV voert asfaltwerken uit op het Molenveld (N742) tussen het kruispunt Nieuwe Weerd tot vlak voor het veerpont. Er zal een nieuwe toplaag geplaatst worden over een afstand van zo’n 1,5 km. Wat moet zorgen voor meer rijcomfort. Langs weerskanten van de weg worden er fietssuggestiestroken in het oker aangebracht en de rijweg voor automobilisten wordt plaatselijk versmald om voldoende ruimte voor fietsers te voorzien. Het was een uitdrukkelijke vraag van de buurtbewoners om ook dit deel van de gewestweg aan te pakken. We zijn dan ook tevreden dat we hier nu gevolg aan kunnen geven.
Minderhinder-maatregelen: grotendeels nachtwerk, werfzone afgesloten
De werken worden uitgevoerd tijdens vier opeenvolgende werknachten vanaf maandagavond 12 september. Tijdens de werkzaamheden gelden er tijdelijke minderhinder-maatregelen. Zo kan de aannemer veilig werken en beperken we de hinder voor de weggebruiker.
Vanaf 23 uur ‘s avonds tot 7 uur ‘s morgens is de rijweg niet toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer. De eerste nacht wordt er gefreesd. Daarna volgt de asfaltering en belijning. Dat kan gepaard gaan met geluidshinder. De meeste geluidshinder zal veroorzaakt worden door de freesmachines die het oude asfalt verwijderen en de aan- en afrijdende vrachtwagens. We proberen dat geluid tijdens de uitvoering wel zoveel mogelijk te beperken.
Overdag ondervinden weggebruikers beperkte hinder van de werken. Er zullen tijdelijke verkeerslichten geplaatst worden om de bestaande materialen op te breken. Na de eerste werknachten rijdt het verkeer overdag over het afgefreesde wegdek, waarbij een niveauverschil merkbaar is.
Weersgevoelig
Opgelet: wegenwerken zijn steeds afhankelijk van werf- en weersomstandigheden. Bij regenweer kan de huidige planning nog wijzigen.