Sint-Annatunnel: een van de vier roltrappen op rechteroever langere tijd buiten dienst om veiligheidsredenen
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft gisteren, dinsdagavond 15 oktober, een van de vier roltrappen van de Sint-Annatunnel op rechteroever preventief stilgelegd. Het betreft de onderste stijgende roltrap. Bij controles werd een scheur in de aandrijfas van deze roltrap vastgesteld. Omdat dit duidt op een nakende asbreuk, neemt AWV geen enkel risico en werd de roltrap buiten werking geplaatst. De herstelling van de roltrap zal geruime tijd vergen. Hoe lang de roltrap buiten dienst zal zijn, valt momenteel moeilijk in te schatten. Met de aannemer wordt een plan van aanpak voor de herstelling opgesteld. AWV verwacht na de nodige voorbereidingen begin 2025 te kunnen starten met de effectieve herstellingswerken die meerdere weken zullen duren. Tot dan zal de roltrap niet draaien, maar is deze wel te voet toegankelijk.
Sinds vorige week voert AWV uitgebreide onderhoudswerken en inspecties uit aan de roltrappen van de Sint-Annatunnel op rechteroever. De resultaten van controlemetingen door middel van ultrasoon onderzoek bevestigen de aanwezigheid van een scheur op de aandrijfas van de onderste stijgende roltrap. Dit is een ernstig schadebeeld omdat het met zekerheid zal leiden tot een plotse asbreuk van de hoofdaandrijfas van de roltrapketting. Een dergelijke asbreuk zou grote risico’s inhouden voor de veiligheid van de tunnelgebruikers en grote gevolgen hebben voor de gehele installatie. AWV neemt geen risico en heeft preventief opgetreden door de roltrap onmiddellijk stil te leggen. De trap blijft wel te voet toegankelijk. De naastliggende trap, die normaal in dalende richting rolt, wordt met verlaagde snelheid in stijgende richting ingesteld zodat tunnelgebruikers enkel een dalende trap te voet moeten betreden.
Herstellingswerken van langere duur
Hoe lang de herstellingswerken zullen duren en wanneer ze kunnen starten, is momenteel nog niet duidelijk. De onderhoudsaannemer is reeds gestart met het opmaken van een plan van aanpak, waarbij verschillende scenario's bes tudeerd worden om de herstellingstijd en de hinder tijdens de werken zo beperkt mogelijk te houden. De voorbereidende werken (levering van de materialen en de nabewerking van as, glijlagers en lagers) duren vermoedelijk nog tot eind dit jaar. De effectieve herstellingswerken zouden dan begin 2025 kunnen starten en zullen meerdere weken duren. Zodra er meer informatie is over de planning en de hinder tijdens de herstellingswerken, communiceert AWV hierover.
Meest actuele info via de app
Via de app en website ‘Fietsverbindingen Schelde’ kan iedereen de meest actuele informatie raadplegen over de beschikbaarheid van de Sint-Annatunnel, het Sint-Annaveer en de Kennedyfietstunnel.