Overslaan en naar de inhoud gaan

Schooljaar vlot van start met nieuwe Dijlebrug

Schooljaar vlot van start met nieuwe Dijlebrug

Zaterdagvoormiddag 31 augustus is de Dijlebrug officieel geopend door het Agentschap Wegen en Verkeer in aanwezigheid van de burgemeester van Rotselaar en betrokken partners. De Provinciebaan, een belangrijke verbinding tussen Rotselaar, Werchter, Tremelo, Haacht en Keerbergen, is vlak voor de start van het schooljaar weer vlot toegankelijk voor fietsers en autoverkeer. Ook de dienstregeling van De Lijn loopt vanaf zondag 1 september en voor schoolbussen vanaf maandag 2 september weer normaal.

De Provinciebaan is een drukke verkeersas richting de autostrade E314. De burgemeester van Rotselaar, die de nieuwe Dijlebrug officieel opende, is tevreden met de realisatie van dit grote vernieuwingsproject: “Tegelijk met de werken aan de Dijlebrug werd ook het rioleringsproject van de Provinciebaan uitgevoerd. We hebben ook van de gelegenheid gebruikgemaakt om dit te combineren met de noodzakelijke vernieuwing van de Nieuwebaan. Zo zijn deze twee centrale straten nu klaar en opent de hele as weer voor doorgaand verkeer. Dat is van groot belang voor onze inwoners, die nu weer gebruik kunnen maken van de vlotte verbinding tussen Rotselaar en Werchter. De opluchting en tevredenheid in onze gemeente is dan ook groot", vertelt de burgemeester van Rotselaar.

Nieuwe brug met oog voor het milieu

In 2022 stelde Wegen en Verkeer een versnelde verzakking in het wegdek van de Dijlebrug vast en nam het agentschap dezelfde zomer nog tijdelijke maatregelen om de brug te verstevigen en de veiligheid te verzekeren. Nadien is er in sneltempo werk gemaakt van een nieuwe brug. De 70 jaar oude Dijlebrug werd vanaf midden november na de voorbereidende werken volledig afgebroken en vervangen door een nieuwe, veilige brug. Die is met 28 meter dubbel zo lang en houdt rekening met het beschermde natuurgebied erlangs. Onder de brug is een faunapassage van 2 meter hoog. Hier kunnen dieren de Dijle volgen zonder de drukke weg te moeten oversteken.

Complexe ingreep, nieuwe riolering en deel Provinciebaan in nieuw jasje

Een studiebureau onderzocht nauwgezet de mogelijkheden voor het nieuwe ontwerp van de brug en goot het geheel in een 3D-model. Als voorbereiding op de werken stonden de nutsmaatschappijen voor een technische complexe ingreep om onder andere de gasleiding veilig te verleggen in de grond onder de Dijle door. Ook voor de aannemer zat er heel wat werk in het tijdelijk bedwingen van de Dijle, met de aanleg van damplanken en het drooghouden van de bouwput.

330 ton aan betonnen brugliggers

De 11 liggers die de basis voor de brug vormen over de beide landhoofden zijn elk 28.2m lang en wegen samen 330.000 kg, zo’n 30 ton per ligger om het brugdek te ondersteunen. Het brugdek zelf bestaat uit 90 betonnen vloerplaten met daarop het brugdek, goed voor 158m3 beton en 32.500 kg wapeningsstaal. 

Nog wat gespierd cijfermateriaal: 

  • 23 damplanken houden aan elke kant van de Dijle het water tegen 
  • De landhoofden rusten elk op een fundering van 14 palen van 7 meter lang 
  • De betonnen landhoofden bestaan elk uit 98.5m3 beton en 16.500 kg wapeningsstaal 

Naast de heropbouw van de brug is ook het deel van de Provinciebaan en fietspaden tussen de Dijlebrug en het kruispunt met de Haachtsesteenweg (N21) volledig vernieuwd. Aquafin zorgde hier voor een nieuw, gescheiden rioleringsstelsel en ter hoogte van de zijstraat Dijlekant ligt een verlichte fietsoversteekplaats. De rijweg werd in nieuw asfalt heropgebouwd en de fietspaden verbreed naar 2 meter. 

Binnenkort foto's in de beeldengalerij

Versnelde aanpak van bruggen

Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) schakelt een versnelling hoger in de renovatie van bruggen. Sinds 2020 startten we de vernieuwing van meer dan 120 bruggen verspreid over heel Vlaanderen - van grote renovaties tot saneringen en herstellingen aan de structuur. Naast de vernieuwing van bruggen op de lijst van prioritaire kunstwerken, starten we dit jaar samen met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en de Vlaamse Waterweg nv ook een grootschalige publiek-private samenwerking ‘‘Overbruggen’’ voor de renovatie van 49 vaste bruggen, waarvan 39 in het beheer van AWV.