Rotonde Ter Heidelaan in Aarschot vier maanden afgesloten
Op dinsdag 3 augustus start Wegen en Verkeer met de vierde en laatste fase van de werken op de Ter Heidelaan (R25) in Aarschot. De rotonde aan de kruising van de Aarschotsesteenweg (N21b) met de Ter Heidelaan (R25) wordt volledig vernieuwd. De rotonde zal vier maanden afgesloten zijn voor verkeer. Voor het auto- en vrachtverkeer worden er omleidingen ingesteld. Fietsers worden via het jaagpad langs de Demer gestuurd. Volgens de huidige planning, en als onvoorziene weersomstandigheden de planning niet in de war sturen, duren de werken tot midden december. |
Omleiding via Leuvensesteenweg Tijdens de laatste fase van de werken aan de Ter Heidelaan werkt Wegen en Verkeer van aan de rotonde tot net voorbij het kruispunt met de Betekomsesteenweg. Van 3 augustus tot midden december wordt de rotonde daarom volledig afgesloten voor het verkeer. Het autoverkeer tussen Betekom en Aarschot volgt een omleiding via de Gelroodsesteenweg, de Begijnendijksesteenweg en de Leuvensesteenweg (N19). Vrachtwagens (+ 3,5 ton) worden omgeleid via Werchter en de Provinciebaan (N229) in Rotselaar om zo ook op de Leuvensesteenweg richting Aarschot uit te komen. Bekijk de omleidingen voor auto’s en vrachtwagens Fietsomleiding voorbij werfzone en via jaagpad langs Demer Fietsers volgen in beide richtingen een omleiding via het jaagpad langs de Demer. De tijdelijke verkeerslichten met drukknop aan het kruispunt van de Betekomsesteenweg met de Nijverheidslaan blijven tot het einde van de werken staan. Zo kunnen fietsers veilig de drukke Nijverheidslaan oversteken. Veiliger fietsen langs de rotonde De nieuwe rotonde wordt steviger en de fietsveiligheid gaat erop vooruit. “De rotonde wordt heraangelegd in gewapend beton. Ze zal daardoor beter bestand zijn tegen het vele vrachtverkeer dat op de ring rond Aarschot (R25) rijdt. Fietsen aan de rotonde wordt bovendien een stuk veiliger”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Op zadelhoogte gesnoeide hagen schermen de fietsers fysiek af van auto’s en vrachtwagens en zorgen ervoor dat fietsers en bestuurders elkaar altijd zien. Om de zichtbaarheid en de veiligheid nog extra te verhogen, verdwijnen de gekende batterijen in het midden van de rotonde. Ze worden vervangen door beplanting.” |