Renovatie viaduct Boorsem E314: bijkomende herstellingen zorgen voor vertraging
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) renoveert sinds begin dit jaar het viaduct van de E314 aan de grensovergang in Boorsem, Maasmechelen. Deze werken kaderen binnen het actieplan van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters om systematische alle verouderde bruggen in slechte staat versneld aan te pakken. Om de veiligheid op en rond het viaduct te verhogen, ondergaat de brug in haar geheel een grondige renovatie. De werken begonnen in de rijrichting van Nederland. Na verdere grondige inspectie van de brugconstructie tijdens de uitvoering van de werken, bleken bijkomende herstellingen noodzakelijk. Hierdoor duren de werken op het viaduct richting Nederland vermoedelijk nog tot het najaar. Verkeer op de snelweg blijft steeds mogelijk op twee versmalde rijstroken in elke rijrichting.
Werken lopen door tijdens bouwverlof
Om de veiligheid op en rond het viaduct te verhogen, ondergaat de brug in haar geheel een grondige renovatie. De brug wordt stapsgewijs ontmanteld tot op het gewapend beton, waarna ze plaatselijk wordt hersteld. De weg wordt vervolgens zorgvuldig opnieuw opgebouwd.
De werken op de linkerrijstrook richting Nederland zijn ondertussen klaar. Sinds half mei wordt er gewerkt aan de rechterrijstrook en het fietspad. Fietsers fietsen in beide richtingen aan de noordzijde van het viaduct. Gemotoriseerd verkeer rijdt over twee versmalde rijstroken via doorsteken in de middenberm.
Ook op de snelwegparkings van Boorsem werden reeds enkele vernieuwingen uitgevoerd, zoals het installeren van ondergrondse afvalcontainers en het plaatsen van een nieuwe draadafsluitingen.
Tijdens de zomer wordt er stapsgewijs verder gewerkt op en rond het viaduct.
Vernieuwing 7km snelweg met geluidsreducerend asfalt
Samen met de viaductrenovatie krijgt ook het wegdek van de E314 tussen het ecoduct Kikbeek in Maasmechelen en de Nederlandse grens een nieuwe toplaag asfalt, die geluidsreducerend is. De asfaltvernieuwing op de rijstroken richting Nederland werd in mei reeds uitgevoerd. De de vernieuwing van het wegdek richting Lummen volgt op een later tijdstip, planning nog te bepalen.
Bijkomende grondige herstellingen nodig: planning renovatie schuift op
Tijdens de uitvoering van de renovatie werd vastgesteld dat bepaalde elementen van het viaduct in zeer slechte staat verkeren. Zo bleek een langsligger onderaan het viaduct zwaar betonrot te vertonen, en dient deze dus grondig vernieuwd te worden.
Dergelijke schade wordt vaak pas bij uitvoering van de werken zichtbaar, omdat dan pas alle bedekking is verwijderd is. Het inspecteren van een kunstwerk op voorhand is nog steeds een zeer moeilijke opgave, omdat er vele onzichtbare en onbereikbare onderdelen meespelen. Het is dus niet uitgesloten dat we in een volgende fase andermaal op een dergelijk geval stuiten.
Door deze bijkomende herstellingswerken zal er nog tot het najaar gewerkt worden op de rijstroken richting Nederland. Daarna start pas de volgende fase richting Lummen. Meer info over de planning volgt na verdere coördinatie.