Renovatie brug Mispadstraat over E314 start midden maart
Maandag 13 maart start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de renovatie van de brug over de E314 van de Mispadstraat in Genk. De brugconstructie is in slechte staat en ondergaat daarom zowel aan de boven- als onderzijde een grondige vernieuwing. De werken duren zo’n 3 maanden. De brug is bovenop zolang afgesloten voor alle verkeer, dat een lokale omleiding volgt. Verkeer op de snelweg ondervindt ook enige hinder.
De werken zullen het meest zichtbaar zijn op de Mispadstraat. De brug wordt ontmanteld tot op het brugdek en vervolgens zorgvuldig terug opgebouwd. Nieuwe brugvoegen, betonherstellingen, boordstenen en leuningen zullen de levensduur van de brug aanzienlijk verlengen. Het wegdek krijgt een nieuwe laag asfalt. Aan de onderzijde van de brug, over de E314, gaat AWV plaatselijk het beton herstellen en voorzien van een nieuwe coating. Ook de cantilevers worden aangepakt. Dat zijn trapvormige oplegpunten waar het middengedeelte van de brug op rust.
Minderhinder-maatregelen vanaf 13 maart: brug afgesloten op Mispadstraat, lokale omleiding voor alle verkeer
Op de E314 zal in beide rijrichtingen enige hinder zijn ter hoogte van de brug. Het verkeer zal over twee rijstroken in elke richting langs de werfzone kunnen rijden, eventueel met een snelheidsbeperking. ’s Nachts neemt de aannemer mogelijks op bepaalde momenten één rijstrook in als werfzone. Verkeer moet dan over één rijstrook voorbij de werken.
Op de Mispadstraat is de brug afgesloten voor het verkeer. Fietsers volgen in 2 richtingen een omleiding via de Winkelstraat, Herenstraat, Driesweg, Zevenbonderstraat en Braambesstraat. Gemotoriseerd verkeer volgt de omleiding in twee richtingen via de Weg naar As en André Dumontlaan.
De werken duren zo’n 3 maanden. De weersomstandigheden kunnen de timing nog beïnvloeden. Renovatiewerken aan bruggen zijn zeer weersgevoelig.
Asset management
De investeringen in bruggen maken deel uit van een ruimer plan voor de vernieuwing van Vlaamse wegen, bruggen, tunnels en sluizen. Veel van die kunstwerken werden gebouwd in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw en vandaag zien we een ouderdomspiek van die infrastructuur.
Tegelijk voert het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken op vraag van minister Peeters een professioneel asset management in voor het verzekeren van een betrouwbaar, veilig en toekomstgericht mobiliteitssysteem. Asset management beheert kosten, prestaties en risico’s over de volledige levenscyclus van een brug, weg of tunnel - van de ontwerpfase tot het onderhoud. Dit leidt tot betere beslissingen voor investeringen en onderhoud, een meer betrouwbare dienstverlening en meer duurzaamheid.
Meer info?
Alle informatie over de werken kan je terugvinden op www.wegenenverkeer.be/genk.