Overslaan en naar de inhoud gaan

Renovatie brug Mispadstraat over E314 gaat van start

Renovatie brug Mispadstraat over E314 gaat van start

Maandag 13 maart start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de renovatie van de brug van de Mispadstraat over de E314 in Genk. De brugconstructie is in slechte staat en ondergaat daarom zowel aan de boven- als onderzijde een grondige vernieuwing. De werken duren zo’n 3 maanden. De brug is bovenop zolang afgesloten voor alle verkeer, dat een lokale omleiding volgt. Vanaf 20 maart ondervindt het verkeer ‘s nachts hinder op de snelweg. 

De werken zullen het meest zichtbaar zijn op de Mispadstraat. De brug wordt ontmanteld tot op het brugdek en vervolgens zorgvuldig terug opgebouwd. Nieuwe brugvoegen, betonherstellingen, boordstenen en leuningen zullen de levensduur van de brug aanzienlijk verlengen. Het wegdek krijgt een nieuwe laag asfalt. Aan de onderzijde van de brug, over de E314, gaat AWV plaatselijk het beton herstellen en voorzien van een nieuwe coating. Ook de cantilevers worden aangepakt. Dat zijn trapvormige oplegpunten waar het middengedeelte van de brug op rust.

Minderhinder-maatregelen: brug afgesloten op Mispadstraat, ‘s nachts inname rijstroken op E314

Vanaf 13 maart is de brug op de Mispadstraat afgesloten voor het verkeer. Fietsers volgen in twee richtingen de omleiding via de Winkelstraat, Herenstraat, Driesweg, Zevenbonderstraat en Braambesstraat. Gemotoriseerd verkeer volgt de omleiding in twee richtingen via de Weg naar As en André Dumontlaan.

Vanaf 20 maart is er ‘s nachts hinder op de E314 in de omgeving van de brug. Doorgaand verkeer moet er in beide richtingen over één rijstrook. De aannemer neemt de andere rijstrook in als werfzone. Er geldt een snelheidsbeperking. Overdag is er geen hinder op de E314.

De werken duren zo’n drie maanden. De weersomstandigheden kunnen de timing nog beïnvloeden. Renovatiewerken aan bruggen zijn zeer weersgevoelig.

Asset management

De investeringen in bruggen maken deel uit van een ruimer plan voor de vernieuwing van Vlaamse wegen, bruggen, tunnels en sluizen. Veel van die kunstwerken werden gebouwd in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw en vandaag zien we een ouderdomspiek van die infrastructuur.

Tegelijk voert het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken op vraag van minister Peeters een professioneel asset management in voor het verzekeren van een betrouwbaar, veilig en toekomstgericht mobiliteitssysteem. Asset management beheert kosten, prestaties en risico’s over de volledige levenscyclus van een brug, weg of tunnel - van de ontwerpfase tot het onderhoud. Dit leidt tot betere beslissingen voor investeringen en onderhoud, een meer betrouwbare dienstverlening en meer duurzaamheid.

Meer info? 

Alle informatie over de werken kan je terugvinden op www.wegenenverkeer.be/genk