Overslaan en naar de inhoud gaan

Project in de kijker: Steenbruggebrug

Project in de kijker: Steenbruggebrug

Hoe heeft BIM bijgedragen tot de studie van de nieuwe Steenbruggebrug, naastgelegen fiets- en voetgangersbrug en omgeving te Brugge?

De Steenbruggebrug en haar omgeving vormen een grote uitdaging voor de mobiliteit in de zuidelijke rand van Brugge. De huidige, beweegbare brug is dringend aan vervanging toe. Niet alleen vanwege de verouderde staat waarin ze zich bevindt, maar ook vanwege de mobiliteitsuitdagingen waarmee we vandaag te kampen hebben. Het is bovendien de ideale gelegenheid om ook de omgeving in een grondig vernieuwd jasje te steken.

De studie van de nieuwe Steenbruggebrug, naastgelegen fiets- en voetgangersbrug en omgeving wordt in opdracht van De Vlaamse Waterweg Nv uitgevoerd door de Maatschap Stadsvaart, een samenwerking tussen Sweco Belgium en SBE. Het project wordt medegefinancierd door het Agentschap Wegen en Verkeer, stad Brugge en gemeente Oostkamp.

BIM speelt door alle fasen van het project een centrale rol. Het definitief ontwerp en daarna ook het uitvoeringsontwerp werden volledig in BIM opgemaakt. Ook voor de opmaak van de omgevingsvergunningsaanvraag werden de aanvraagplannen gegenereerd uit het 3D BIM-model. In de toekomst zal het BIM-model ook aan de aannemer worden overgedragen zodat alle betrokkenen, doorheen het hele project van studie tot uitvoering, op eenzelfde basis kunnen verder bouwen.

BIM gaat in het project Steenbruggebrug ook verder dan louter het 3D-model. De fasering van de werken (4D) en de kosteninschatting (5D) maken integraal deel uit van de BIM-omgeving. Dit is gezien de grote complexiteit van het project een belangrijk voordeel. De complexiteit uit zich niet alleen technisch maar ook financieel. BIM levert dus een meerwaarde door al vroeg een duidelijk inzicht te verschaffen enerzijds in de kostenverdeling en anderzijds in de mogelijke faseringen voor de uitvoering van het project. Conflicten tijdens de uitvoering of aandachtspunten rond Minder Hinder komen tijdig in beeld en indien nodig kan de fasering aangepast worden.

In een verdere toekomst zal BIM ten slotte ook een meerwaarde betekenen bij het onderhoud en de exploitatie van het project door De Vlaamse Waterweg en het Agentschap Wegen en Verkeer. Beheer en onderhoud van de gewestweg worden nog eenvoudiger via de gelinkte OTL-database van MOW.

Het BIM-model ligt daarnaast ook aan de basis van een uitgebreide reeks communicatiemiddelen. Er werden 3 films en 10 visualisaties gegenereerd via het BIM-model. Van het volledige project werd bovendien een virtuele 3D ‘walkthrough game-omgeving’ gemaakt zodat omwonenden of andere stakeholders en geïnteresseerden het project vanuit alle mogelijke standpunten kunnen beleven.

Deze visualisatietoepassingen werden uitgebreid benut tijdens de infomarkt die werd georganiseerd op 25 januari 2023 in het Parochiaal Centrum Steenbrugge.

BIM is dus in dit project niet enkel een zaak voor de gespecialiseerde experts (ontwerpers, ingenieurs en aannemers) maar ook stakeholders, adviseurs en het brede publiek kunnen via BIM een betere kijk op het project krijgen.

Meer informatie over het project Steenbruggebrug kan u terugvinden via volgende link: https://www.seineschelde.be/aanpassing/brugge-en-oostkamp-vernieuwen-steenbruggebrug

Infomarkt

Ontwerp