Overslaan en naar de inhoud gaan

Project in de kijker: Renovatie viaduct Boorsem en snelweg (A2/E314)

Project in de kijker: Renovatie viaduct Boorsem en snelweg (A2/E314)

Het succesvol verbeteren van onze weginfrastructuur met behulp van BIM

Om de veiligheid te verhogen op en rond de E314 ter hoogte van de grensovergang in Boorsem werden er 2 verschillende kokerbruggen en 3,6 km van de snelweg aansluitend op het viaduct tot aan het ecoduct in Maasmechelen in hun geheel gerenoveerd. Tijdens dit project werden de uitgevoerde werken, samen met de bestaande situatie van het viaduct, opgemeten om te komen tot een gedetailleerd OTL-conform BIM model dat de as-built toestand in 3D weergeeft.

De renovatie van het viaduct in Boorsem kan worden onderverdeeld in verschillende deelopdrachten. Zo waren er enerzijds de werken aan het viaduct zelf, waarbij de brug stapsgewijs werd ontmanteld tot op het gewapend beton, waarna ze plaatselijk werd hersteld. De weg werd vervolgens zorgvuldig opnieuw opgebouwd. Een compleet vernieuwde waterdichting van de brugconstructie is daarbij een belangrijk element om betonrot in de toekomst te voorkomen.

Naast de werken aan het viaduct zelf werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om het aansluitende wegdek eveneens te renoveren, de afschermende constructies te vernieuwen en ook 2 kleinere kokerbruggen te renoveren. Aan de indeling of breedte van de rijstroken van de snelweg is niets veranderd. Wel kregen zowel de rijweg als de naastliggende fietspaden een volledig nieuwe toplaag asfalt, wat bijdraagt tot meer rijcomfort.

Tussen het ecoduct in Maasmechelen en de Nederlandse grens werd het wegdek van de E314 in beide richtingen aangepakt met een nieuwe toplaag asfalt. Hierbij is gekozen voor een toplaag in asfalt met geluidsarme eigenschappen. Stille(re) wegverhardingen zijn een van de mogelijke maatregelen die omgevingslawaai aan de bron aanpakken.

Tegelijkertijd werden ook de vangrails en leuningen vernieuwd. De zuidelijke leuning van het viaduct was recent nog aangebracht en nu kreeg ook de noordelijke zijde een identieke afscherming. Andere onderhoudswerken waren minder zichtbaar vanop de snelweg voor de weggebruikers. Zo kregen bijvoorbeeld ook de trappen een opknapbeurt en nieuwe leuningen.

In onze AIM/BIM-visie, voor het opbouwen van een digital twin van onze infrastructuur in onze centrale asset databank en een beter beheer en onderhoud in de toekomst, werd daarom gevraagd om alle nieuwe en behouden objecten OTL-conform aan te leveren en van de kunstwerken bijkomend een gedetailleerde 3D-geometrie. De 3D-modellen van de bestaande kunstwerken zijn opgemaakt geweest en er wordt nu gewerkt aan het uiteindelijke as-built model. De werken op het terrein zijn begin oktober 2023 afgerond, het volledige as-builtdossier wordt nu afgewerkt en begin 2024 verwacht.