Overslaan en naar de inhoud gaan

Project in de kijker: Molenweg Tongeren

Project in de kijker: Molenweg Tongeren

Van bestaande toestand naar een toekomstbeeld

In het kader van een omleidingsweg rond Tongeren zijn in het verleden reeds meerdere vrijliggende fietspaden gerealiseerd. Het laatste gedeelte van de Molenweg had deze vrijliggende fietspaden nog niet. Rekening houdende met nog een aantal andere randfactoren, werden verschillende alternatieven onderzocht en beschreven in een startnota. 

In deze vroege studiefase werd BIM ingezet om een gedetailleerd model van de bestaande toestand en een conceptmodel op te bouwen, om zo vroeg mogelijk een goed zicht te krijgen op het toekomstbeeld. 
Deze BIM-modellen dienen dan verder als basis voor de vervolgopdracht van de studie. Zo zetten we in op het doorgeven en hergebruiken van gestandaardiseerde BIM-data tussen verschillende projectfases en -partners.

Het project ‘Molenweg Tongeren’ focust op de aanleg van vrijliggende fietspaden in het laatste gedeelte van de Molenweg. Rekening houdende met het feit dat deze gewestweg ook de spoorweg kruist via een ongelijkgrondse verbinding en de bestaande spoorwegbrug niet breed genoeg is om er bijkomende fietspaden in te richten, werden verschillende alternatieven onderzocht en beschreven in een startnota. Zowel fietsbrug(gen) als een fietstunnel waren mogelijk en deels afhankelijk van het antwoord op de vraag of er enkelrichtingsfietspaden of een dubbelrichtingsfietspad moeten komen. De mogelijke aansluiting op de bestaande spoorwegbrug en inpassing in de omgeving dienden eveneens onderzocht te worden tijdens de voorstudie. 
Tevens dient er rekening mee gehouden te worden dat de fietssnelweg F76 langs de bestaande spoorlijn loopt ter hoogte van deze locatie. De beschikbare onderzoeken/studies rond deze fietssnelweg dienden mee opgenomen te worden in de startnota van deze studieopdracht. 

De aanwezigheid van ongelijkgrondse verbindingen, mogelijke aansluitingen op bestaande situaties en andere studies gaven deze studie een BIM-opportuniteit. Door de beslissing om de bestaande toestand volledig in 3D op te meten en ook in 3D te laten modelleren (LOG3) als ook het in 3D modelleren van een voorkeursconcept (LOG1 - tunnel) kon het conceptmodel gevisualiseerd worden ten opzichte van de bestaande toestand (onderstaande afbeelding) en kon een eerste vorm van clashdetectie en impactanalyse vroegtijdig gebeuren.

Het resultaat van deze voorstudie, een duidelijk voorkeursconcept, kan nu worden doorgegeven aan de volgende partij die dit voorkeursmodel verder zal uitwerken tot een gedetailleerd ontwerpmodel in de volgende studiefase. De aanwezigheid van OTL-conforme data in de BIM-modellen zorgt ervoor dat de modelinformatie gestandaardiseerd is en eenduidig kan worden doorgegeven aan de volgende partij. Daarnaast werd o.a. ook aandacht besteed aan het opmaken van een surface-model van het bestaande terrein, zodat het nodige grondverzet t.o.v. het nieuwe ontwerp al kon worden ingeschat. Ook dit surface-model (zie onderstaande afbeelding) wordt uiteraard doorgegeven aan de volgende partij.