Overslaan en naar de inhoud gaan

Project in de kijker: Het OTL-model - Hoppinzuil

Project in de kijker: Het OTL-model - Hoppinzuil

Hoppinpunten, iedereen kent ze ondertussen, je hebt ze misschien zelf al gebruikt om je vervoersopties te kennen. Wat waarschijnlijk minder gekend is, is het OTL-model erachter. Zo werd het bestaande OTL-model 'Hoppinzuil' uitgebreid met 'DigitaleHoppinzuil' in de OTL v2.13.0 in productie. Benieuwd naar wat deze hoppinpunten juist inhouden en de achterliggende OTL hiervan in elkaar zit? Ontdek het allemaal in dit artikel!

Hoppinpunten zijn strategische locaties in Vlaanderen waar verschillende vormen van openbaar vervoer samenkomen, zoals bussen, trams en treinen. Ze zijn ontworpen om reizigers een gemakkelijke overstap te bieden tussen deze vervoersmiddelen, waardoor het openbaar vervoer toegankelijker en gebruiksvriendelijker wordt. De Vlaamse regering en het Agentschap Wegen en Verkeer beschouwen hoppinpunten als cruciaal voor de verduurzaming van het verkeer. Door de intermodaliteit te bevorderen, kunnen meer mensen kiezen voor het openbaar vervoer in plaats van de auto, wat bijdraagt aan minder verkeersdrukte en lagere CO2-uitstoot. Bovendien verhogen hoppinpunten de efficiëntie van het openbaar vervoernetwerk, waardoor reistijden verkorten en de algehele reizigerservaring verbetert. Ze zijn dus een belangrijke schakel in de ambitie om Vlaanderen te transformeren naar een meer duurzame en verbonden regio.

Voor de hoppinpunten was initieel het deel-implementatiemodel gemaakt voor de analoge zuilen. Sinds kort wordt dat model vervoegd voor de digitale zuilen. Maar eerst zoomen we in op de aangeleverde data van de analoge zuilen. Een voorbeeld hiervan is het analoge hoppinzuil aan de Kerk in Kwaadmechelen

Dit analoge hoppinzuil heeft een zonnepaneel bovenop, en de data van het zonnepaneel en het zuil zijn aangeleverd in een JSON-bestandsformaat. Een JSON-bestand is een makkelijk leesbaar formaat, waarbij toch gestructureerd data uitgewisseld kan worden. Omdat de hoppin-installaties relatief eenvoudig zijn, kan alle informatie nodig om aan te leveren vervat worden in één enkel bestand.

Van alle hoppinpunten worden ook alle kaartweergaves bijgehouden: een eenvoudigstratenplan met daarop aangeduid welke vervoersmodi er zijn.