Project in de kijker: De Vlaamse Waterweg - Sluizencomplex Blauwe Kei
In een ambitieuze stap richting modernisering van de sluizen aan de Blauwe Kei in Limburg, nadert het projectteam van De Vlaamse Waterweg nv en het consortium Arcadis-SBE een eerste mijlpaal: de voltooiing van de Building Information Modeling (BIM) modellen van de huidige situatie van de drie sluizen. De laatste hand wordt gelegd aan deze gedetailleerde digitale representaties die zijn opgebouwd door gebruik te maken van onder andere het digitaal hoogtemodel van Vlaanderen, KLIP-KLIM data, bestaande plannen en puntenwolken. Zo vormen ze de stevige basis voor verdere verkenning van alternatieve ontwerpen en oplossingen.
De drie bestaande sluizen aan de Blauwe Kei dateren van halfweg de 19de eeuw en overwinnen over een afstand van nauwelijks 2,5 km een hoogteverschil van net geen 13 meter. De doorvaart van de sluizen is evenwel beperkt tot schepen met een lengte van 55 meter en een maximaal laadvermogen van 650 ton (klasse II schepen) terwijl het kanaal zelf het varen met grotere schepen tot 85 meter toelaat. De Vlaamse Waterweg wil met de opwaardering van deze vooroorlogse sluizen het intrinsieke potentieel van het kanaal Bocholt-Herentals ten volle benutten en zo de binnenvaart maximaal stimuleren.
BIM zal een cruciale rol spelen bij het stroomlijnen van het onderzoek naar verschillende mogelijkheden voor sluisopwaardering. Door de nauwkeurige digitale weergave van de bestaande infrastructuur kunnen ingenieurs en ontwerpers snel en efficiƫnt werken aan het evalueren van diverse scenario's. Met deze aanpak wil de Vlaamse Waterweg niet alleen de doorlooptijd van het project verkorten, maar ook de nauwkeurigheid en samenwerking tussen verschillende belanghebbenden vergroten.
Nu een eerste set aan varianten verder wordt ontwikkeld, is de volgende stap om ze voor te leggen aan de relevante belanghebbenden. Deze discussies zijn een belangrijke volgende stap in het bepalen van het beste scenario voor de opwaardering van de sluizen. Het is een kans voor alle betrokken partijen om hun inzichten te delen en samen te werken aan een oplossing die niet alleen functioneel is, maar ook rekening houdt met de bredere belangen van het gebied. De betreffende kanaalzone ligt immers in een waardevolle omgeving die aandacht en zorgzaamheid vraagt voor zowel natuur, erfgoed als recreatie. De ambitie van deze studie bestaat erin om oplossingen voor het wegwerken van de bottlenecks uit te werken met respect voor omgeving en natuur.
Als we vooruitkijken, belooft de verdere integratie van BIM in het project een stimulans te zijn voor innovatie en efficiƫntie. De gedetailleerde digitale representatie zal dienen als een waardevol hulpmiddel bij het ontwerpen, plannen en beheren van de opwaardering van de sluizen. Door gebruik te maken van BIM zet het projectteam een belangrijke stap in de richting van een succesvolle en duurzame modernisering van deze cruciale infrastructuur.