Probleem op de weg of op het fietspad? Meld het makkelijk via Mijn Burgerprofiel.
Een probleem melden op een weg of fietspad, wordt nog gemakkelijker. In de app van Mijn Burgerprofiel kan de burger een melding doen op basis van zijn locatie en kan hij eenvoudig foto’s toevoegen. De melding wordt automatisch doorgestuurd naar de juiste wegbeheerder.
Meldingen van burgers zijn erg waardevol, omdat ze wegbeheerders extra informatie geven over mogelijke problemen op de weg en snel kunnen inspelen op defecten. De overheid wil ook dat mensen makkelijk een vraag kunnen stellen aan wegbeheerders.
Vandaag maken burgers daarvoor al goed gebruik van het Meldpunt Wegen, het online loket van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). De klantendienst van het agentschap verwerkt per jaar zo’n 34.000 meldingen over het Vlaamse wegennet. De top drie van melding gaat over onderhoud van wegen en fietspaden (41%), technische defecten (18,5%) en de inrichting van de weg (18%) met vragen over o.a. bewegwijzering, snelheidsregimes en verkeersdoorstroming.
Makkelijker melden via Mijn Burgerprofiel
Met de hulp van Digitaal Vlaanderen onderzocht Agentschap Wegen en Verkeer hoe burgers nog gemakkelijker problemen kunnen melden of vragen kunnen stellen. Met de mobiele app van Mijn Burgerprofiel, die intussen al 350.000 keer geïnstalleerd is door Vlaamse burgers, komt dit sneller binnen handbereik van veel meer mensen.
“De website van Meldpunt Wegen werkt goed, ook op mobiele toestellen, maar met de integratie van Meldpunt Wegen in Mijn Burgerprofiel, verhogen we verder het gebruiksgemak,” zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Je hoeft je hoofd ook niet te breken over wie de weg of het fietspad beheert; we dispatchen automatisch meldingen naar de juiste wegbeheerder, dus ook naar steden en gemeenten.”
Minister-president en Vlaams minister van Digitalisering Jan Jambon: “Met de app van Mijn Burgerprofiel brengen we de overheid echt binnen handbereik van elke burger. Je kan er attesten vinden, je documenten veilig bewaren, vergunningen aanvragen, enzovoort. En nu kan je dus ook heel snel een melding doen van een probleem op de weg of het fietspad. Met Mijn Burgerprofiel streven we er samen met alle Vlaamse en lokale overheden naar dat de burger alle zaken met de overheid op één plek kan beheren”.
Een melding maken via Mijn Burgerprofiel: hoe werkt het?
Installeer de app van Mijn Burgerprofiel op je mobiele toestel. Na het inloggen via Itsme of bevestigingscode, kan je makkelijk een melding maken van een probleem, of een vraag stellen over een weg of het fietspad. De app kan indien je dit wenst, automatisch het adres invullen op basis van je locatie. Met het toestel kan je ook snel een foto als bijlage toevoegen bij de melding. De burger hoeft niet te weten wie de wegbeheerder is. Op basis van de locatie wordt de juiste overheidsdienst verwittigd.