Overslaan en naar de inhoud gaan

Plaatsen van geluidsschermen langs de E40 in Aalter

Plaatsen van geluidsschermen langs de E40 in Aalter

Vanaf oktober 2021 start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de plaatsing van nieuwe geluidsschermen t.h.v. het nieuwe op- en afrittencomplex van de E40 in Aalter. De geluidsschermen, goed voor een investering van ongeveer 9 miljoen euro, zullen de leefkwaliteit in de omgeving en met name aan de woningen langs de E40, de afrit en het eerste deel van de Knokkeweg (N44) verbeteren. De voorbereidingen voor deze plaatsing zijn al volop bezig maar pas vanaf oktober is er hinder voor het verkeer.

5.5 KM schermen tot 6,5M hoog

De nieuwe geluidsschermen vormen het sluitstuk van de aanleg van het nieuwe op- en afrittencomplex in Aalter. In totaal komt er 5500 meter aan schermen: richting Oostende komen de schermen langs de E40 vanaf de brug aan de Lotenhullestraat tot aan de brug in de Lindestraat, op de fly-over van de afrit en op een eerste deel op de N44 (Knokkebaan). Richting Brussel zullen schermen geplaatst worden vanaf de brug boven de Lostraat (N499) tot aan kilometerpaal 62.7.  De hoogte van de schermen varieert tussen 3,5 en 6,50 meter. Behalve aan schermen zal er ook gewerkt worden aan een betere afwatering van de E40: alle langsgrachten naast de snelweg worden immers geherprofileerd.

Voorziene inplanting van de geluidsschermen

Leefbaarheid verhogen

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Met de schermen willen we vooral iets doen aan de geluidshinder en de leefbaarheid verhogen in de wijken en huizen dichtbij de E40 en het complex. Met name in de woonwijken Loveld en Beukenpark en eveneens de woningen in de Sportlaan, Papenwal en in de omgeving van Lindestraat moet de geluidswand de hinder voelbaar milderen. Voor de meest nabijgelegen woningen zal dit ongeveer 8 decibel dB(A) verschil maken.” 

Patroon

Een dergelijke lange, geluidswerende wand is ook visueel heel opvallend. Daarom heeft AWV ook aandacht besteed aan de esthetische uitwerking van de schermen. Er werd een ruitvormig patroon met een afwisseling van lichte en donkere tinten uitgewerkt waardoor een optische 3D-illusie van diepte wordt gewekt. Op die manier moet het effect van een lange kaarsrechte muur visueel worden gebroken en de geluidswand worden verlevendigd.

De grootte van de ruiten werd bepaald aan de hand van simulaties van hoe de bestuurders het patroon zouden waarnemen. Dit om te vermijden dat deze te druk werden ervaren vanuit de auto.

Weerhouden dynamisch 3D-patroon door ontwerpbureau Cluster

Werken tot maart 2022

De uitvoering van de werken gebeurt in twee grote fasen: 

Fase 1:  juni 2021 t/m september 2021

Naast het produceren van de panelen moet er ook voorbereidingen ter plekke gebeuren. In de ondergrond zitten plaatselijk harde kalksteenformaties die het plaatsen van de stalen profielen (deze worden ongeveer 10m diep in de grond ‘getrild’) waartussen de schermen bevestigd worden kunnen bemoeilijken. Daarom wordt er nu al met proefopstellingen op het terrein gezocht naar de best passende technische oplossing om bij de effectieve uitvoering vlot te kunnen werken. 

Fase 2: oktober 2021 t/m maart 2022

De eigenlijke plaatsing van de schermen gebeurt vanaf oktober 2021 en duurt tot einde maart 2022. Dit zijn de zes kalendermaanden waarbij er beduidend minder kustverkeer wordt verwacht.

Verkeerssituatie

Tot oktober is er geen impact op het verkeer. Van oktober 2021 tot maart 2022 zal de impact wel voelbaar zijn. In die tijdspanne zal er gedurende langere periodes op de E40 overgeschakeld worden op 2 i.p.v. 3 beschikbare rijstroken. Dit om efficiënt en veilig werken mogelijk te maken. De op- en afritten van de E40 zullen in principe steeds bruikbaar blijven. We verwachten hoe dan ook stevige verkeershinder in beide rijrichtingen. Als de werken naderen zullen we meer in detail over de concrete fasering kunnen communiceren.

Alle info op www.wegenenverkeer.be/Aalter.