Overslaan en naar de inhoud gaan

Omslag naar LED-verlichting rond Artoisplein in Leuven

Omslag naar LED-verlichting rond Artoisplein in Leuven

Ombouw in twee delen

Omdat de huidige verlichtingspalen nog uitgerust zijn met natriumlampen, die veel verbruiken, vervangt Wegen en Verkeer deze binnenkort door LED-lampen. Naast het aanpassen en vernieuwen van de oude verlichting, worden er ook verlichtingspalen weggenomen. De werken verlopen in twee grote delen: 

Deel 1: de ombouw naar LED op de bestaande verlichtingspalen en het verwijderen van de verlichtingspalen in de middenberm van de Diestsevest.

Deel 2: het verwijderen en vernieuwen van de (verouderde) zwarte verlichtingspalen op verschillende locaties waaronder het Joanna-Maria Artoisplein, de Rederstraat en de Zoutstraat.   

Deel 1 is van start gegaan op maandag 3 oktober en verloopt in twee fasen:

Eerst wordt de verlichting op de Diestsevest, de Vuurkruisenlaan (aan de kant van het busstation) en de Aarschotsesteenweg aangepast.

Daarna neemt Wegen en Verkeer de verlichtingspalen weg in de middenberm van de Diestsevest. 

Werken van eerste fase gebeuren ’s nachts

Om de hinder te beperken, voert Wegen en Verkeer de werken van de eerste fase ‘s nachts uit (van 20.00 uur tot 5.00 uur). Omdat de werken van de tweede fase significante geluidshinder kunnen opleveren, worden deze overdag uitgevoerd tussen 9.00 uur en 15.30 uur. Voetgangers en fietsers volgen enkel bij de werken aan de bovenzijde van de tunnel De Bond (de Oostertunnel) en aan de onderdoorgang van de Aarschotsesteenweg een plaatselijke omleiding. Gemotoriseerd verkeer kan via versmalde rijstroken in beide richtingen blijven doorrijden. Tijdens de werken langs de Diestsevest en de Vuurkruisenlaan geldt er een parkeerverbod langs de rijstrook waar er op dat moment wordt gewerkt. 

Minder verlichtingspalen, meer duurzame verlichting

Met de omschakeling naar de energiezuinige LED-verlichting draagt Wegen en Verkeer bij tot de klimaatdoelstellingen, door de CO-uitstoot te verminderen. Maar LED-technologie biedt ook andere voordelen. Zo zullen er een aantal verlichtingspalen aan het Joanna-Maria Artoisplein verdwijnen. Omdat het licht beter gericht kan worden, zijn er minder verlichtingspalen nodig om voldoende licht te geven op de rijweg en op het fietspad. Omdat LED-lampen een langere levensduur hebben, zal de lichtbron minder vaak vervangen moeten worden waardoor ook de kosten voor onderhoudswerken dalen.