Omleiding (N26) Herent: start aanleg Keerpunt Zuid
Begin maart start het Agentschap Wegen en Verkeer met de herinrichting van het ‘Keerpunt Zuid’ van de Omleiding (N26) in Herent. Er komt een ovonde, de verkeerssituatie wordt veiliger voor fietsers en de bussen van De Lijn zullen vlotter voorbij de Omleiding geraken dankzij een nieuwe busbaan. Het agentschap maakt ook van de gelegenheid gebruik om de waterhuishouding klaar te maken voor de toekomst. De werken zullen ongeveer een jaar duren.
Ovonde met voorsorteerstroken
Het kruispunt van de Omleiding en de Mechelsesteenweg is vandaag een klassiek kruispunt met verkeerslichten. De verkeerslichten zullen verdwijnen en er komt een ovonde. Het verkeer tussen Leuven en Mechelen op de Omleiding krijgt in de toekomstige situatie voorrang. Wil je een keerbeweging maken, bijvoorbeeld je komt uit Leuven en wil naar het centrum van Herent via de Mechelsesteenweg, dan verleen je voorrang aan de hoofdstroom.
Veiliger voor voetgangers en fietsers
Voor de fietsers en voetgangers wordt de inrichting veiliger. Er komen veilige oversteekplaatsen dwars over de ovonde, met genoeg opstelruimte voor buitenmaatse (bak- en cargo-) fietsen. Voor de fietsers en voetgangers die uit de Veldstraat komen, wordt een nieuwe trap aangelegd met aan de kant van het tankstation een trap met een fietsgoot, en aan de andere kant (‘kant Leuven’) van de Omleiding een hellend voetpad.
Beter openbaar vervoer
De Omleiding is een heel belangrijke as voor het openbaar vervoer tussen Leuven en Mechelen:
- voor de lijnen 20 Mechelen Station - Kampenhout - Leuven Station en 21 Mechelen - Haacht - Leuven (om het kwartier een bus)
- lijn 3 Herent - Leuven - Pellenberg (om het kwartier)
- lijn 206 Kampenhout - Leuven (om het halfuur, tijdens de spitsuren)
Wegen en Verkeer legt daarom een ‘bijzonder overrijdbare bedding’ (een busbaan die niet gebruikt mag worden als afslagstrook) aan van 200 meter lang - van aan de spoorweg tot aan het kruispunt. Dankzij die busbaan zullen de bussen die vanuit Mechelen komen vlotter en stipter rijden. Langs beide kanten van de Omleiding komen er ook comfortabele bushaltes met verhoogde perrons, waar ook personen met een rolstoel en ouders met een kinderwagen vlot gebruik van kunnen maken.
Betere waterhuishouding
Wegen en Verkeer pakt ook de riolering in de projectzone grondig aan. Dat gebeurt allemaal volgens moderne richtlijnen, met als bedoeling het regenwater zoveel mogelijk op te vangen in de bodem en niet zomaar af te voeren. In de eerste plaats krijgt het parkeerplein nieuwe, waterdoorlatende verharding, zodat het regenwater vlot in de bodem kan infilteren. Onder de grond legt Wegen en Verkeer grote, poreuze betonbuizen aan. Bij een hevige regenbui vangen die buizen het overtollige water op, zodat het daarna traag in de bodem sijpelen. Tussen de Mechelsesteenweg en de spoorwegbrug worden bovendien de grachten aangepast zodat ze meer water kunnen opvangen. Er worden verschillende tussenschotten geplaatst zodat het water langer wordt vastgehouden voor het wegstroomt.
Aanzienlijke hinder tijdens de Krokusvakantie en de week erop
Voorafgaand aan de eigenlijke start van de werken, zal het Agentschap Wegen en Verkeer de werfzone inrichten. Deze werken zullen twee weken duren. Om ze te kunnen uitvoeren, zullen er op de Omleiding rijstroken afgesloten en versmald worden. Er zal aanzienlijke hinder zijn voor het verkeer op de Omleiding.
Daarna vooral eerste dagen verkeershinder
Na twee weken van voorbereidende werken - dus rond 17 maart - begint de eigenlijke herinrichting. In een eerste fase zullen de automobilisten die vanuit Leuven komen en naar het centrum van Herent willen rijden, tijdelijk niet meer de Mechelsesteenweg links kunnen indraaien. Zij zullen moeten doorrijden tot aan het Keerpunt Noord (de rotonde aan de supermarkt Okay) om dan via de Mechelsesteenweg het centrum in te rijden. De bussen van De Lijn die vanuit Leuven komen, zullen wel de Mechelsesteenweg nog links kunnen indraaien. Vooral tijdens de eerste dagen van deze fase zal er hinder zijn voor het verkeer op de Omleiding.
Tweede helft 2025: Mechelsesteenweg mogelijk verschillende weken volledig afgesloten
In de tweede helft van 2025 begint een fase met meer hinder: dan moet Wegen en Verkeer een riolering dwars over (onder) de Mechelsesteenweg aanleggen. Mogelijk zal de Mechelsesteenweg daarbij verschillende weken volledig afgesloten worden voor alle verkeer. Een alternatief is om de Mechelsesteenweg slechts voor de helft af te sluiten, zodat er nog verkeer in een rijrichting door kan. Maar dan gaan deze werken langer in beslag nemen. Wegen en Verkeer zal over deze werken uitgebreid afstemmen met de gemeente Herent en de lokale politie. Zodra er beslist is over de uitvoeringsmethode, zal Wegen en Verkeer hier uitgebreid over communiceren.
Communicatie
Op 10 februari organiseert Wegen en Verkeer een informatiemoment voor de omwonenden in Zaal “De Haagbeuk” in De Kouter. Het agentschap heeft de afgelopen dagen een brief gebust in de straten rond de werfzone om de bewoners uit te nodigen. In de periode mei - juni 2024 hebben Fluvius, De Watergroep, Proximus en Wyre voorbereidende werken uitgevoerd. Fluvius was als piloot van de nutswerken verantwoordelijk voor de communicatie over die werken.