Nieuwe verkeerslichtenregeling aan industriezone Zellik Broekooi in gebruik
Op maandag 23 juni is de vernieuwde verkeerslichtenregeling op het kruispunt van de Brusselsesteenweg (N9) met de industriezone Z.4 Broekooi door het Agentschap Wegen en Verkeer officieel in gebruik genomen.
Ieder zijn groen licht
Met de aanpassing krijgt voortaan elke weggebruiker – automobilisten, fietsers en voetgangers – een aparte groenlichtfase. Dit verhoogt de verkeersveiligheid aanzienlijk, vooral voor fietsers die eerder conflicten kenden met afslaand verkeer. Na de werken kan tijdens drukke momenten de wachttijd aan het rode licht iets toenemen. Dat is normaal wanneer de ‘groentijd’ van de verkeerslichten herverdeeld wordt in verschillende fasen.
Beeldengalerij
Nieuwe verkeerslichten en galgpalen voor de toekomst
We verhogen de verkeersveiligheid en de betrouwbaarheid van de verkeerslichten door nu al te investeren in dit kruispunt. Als voorbereiding op de toekomstige herinrichting van de Brusselsesteenweg (N9) tussen de Langestraat en het kruispunt met de Kortemansstraat en de Isidoor Crokaertstraat worden de verkeerslichten zo geplaatst dat deze in het definitief ontwerp maximaal hergebruikt kunnen worden
Slimmere verkeerslichten met minder conflicten
Met het Vlaamse Actieplan Verkeerslichten worden elk jaar op minstens 125 kruispunten conflicten weggewerkt. Zo bouwt AWV stelselmatig situaties af waar weggebruikers elkaar kruisen, wat de verkeersveiligheid gevoelig verhoogt. Indien deze ‘conflicten’ niet vermeden kunnen worden, nemen we extra veiligheidsmaatregelen. Slimme lichten zorgen er ook voor dat men ‘nooit voor niets rood’ krijgt. Sinds de start van het actieplan maakten we 877 kruispunten maximaal conflictvrij. Vandaag is 93% van alle 1739 kruispunten met verkeerslichten in ons beheer volledig of gedeeltelijk conflictvrij en/of voorzien van veiligheidsverhogende maatregelen.