Nieuwe studie naar tunnel ten oosten van Leuven kan opstarten
Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft in opdracht van de Vlaamse Regering een studie uitgeschreven naar de haalbaarheid van een tunnel aan de oostkant van Leuven. De bedoeling van de tunnel is om het sluipverkeer uit de lokale straten van Leuven en de omliggende gemeenten halen. Een studiebureau is midden januari toegewezen, waardoor we kunnen starten met het onderzoek.
> Opvolging studie via projectpagina
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “In deze regio is er veel sluipverkeer. Met de studie onderzoeken we hoe een tunnel ten oosten van Leuven deze problematiek kan oplossen en de leefbaarheid kan verhogen.”
Sluipverkeer, een realiteit voor woonstraten ten oosten van Leuven
Sluipverkeer is een realiteit voor de bewoners van veel lokale wegen en woonstraten in Leuven en de ruime omgeving van de stad. Vele bewoners van Leuven en de omliggende gemeenten Lubbeek, Holsbeek, Boutersem en Bierbeek zijn zich hiervan bewust. Straten die vroeger relatief rustig waren, worden nu door automobilisten gebruikt om de drukte op de hoofdwegen te vermijden. Dat gaat gepaard met verkeersonveiligheid, slechte luchtkwaliteit en geluidsoverlast.
Waar gaat het over?
Ten oosten van Leuven rijdt er tijdens de spits veel verkeer door verschillende woonstraten.
Zo worden in Kessel-Lo (Leuven) voornamelijk straten genoemd, die de verbinding met de Tiensesteenweg maken: de Lange Lostraat, de Rozenweg en een hele resem andere straten in woonwijken. Ook de Panoramalaan en de Koning Albertlaan in Bierbeek, de Kerkomsesteenweg en de Smidstraat in Boutersem, … zijn andere straten die op werkdagen kreunen onder het verkeer. In deze studie wil Wegen en Verkeer deze verkeersstromen in beeld brengen en onderzoeken.
Tunneltracé: E40 - N3 - N2 - E314
De tunnel waarvan Wegen en Verkeer de haalbaarheid laat onderzoeken, zou vertrekken op de Tiensesteenweg in de omgeving van de Meerdaalboslaan of de ‘Expresweg’ N25 om verderop de verbinding te maken met de Diestsesteenweg (N2). Het studiebureau onderzoekt ook of de tunnel in het noorden verbonden kan worden met de E314.
Verkeersstudie en -model, tracéstudie én kosten-batenanalyse 
De studie bestaat ruwweg uit vier onderdelen. Een herkomst-bestemmingsonderzoek maakt duidelijk waar de verkeersstromen vandaan komen en waar ze naartoe rijden. In een gedetailleerd verkeersmodel simuleren we verschillende ingrepen. Daardoor wordt de impact van deze verschillende tracés en alternatieven op het verkeer in de ruime omgeving duidelijk. In een volgend deel van de studie wordt de precieze inplanting van de tunnel onderzocht. Uiteindelijk zal een maatschappelijke kosten batenanalyse weergeven of de investeringskost opweegt tegen de voordelen van het project. De studie kijkt met een brede blik naar mogelijke oplossingen. Naast de tunnel worden ook andere kleinere ingrepen bekeken en mee in de weegschaal gelegd.
Kwalitatief onderzoek
Deze studie is omvangrijk en vraagt de nodige tijd om alle mogelijkheden te onderzoeken. Wegen en Verkeer wil de opdracht grondig uitvoeren. De studie maakt duidelijk hoe de huidige verkeersstromen lopen. Daarnaast worden de ervaringen van de omwonenden uit de ruime regio meegenomen. Vandaag is nog niet duidelijk wanneer de eerste resultaten hiervan beschikbaar zijn.