Nieuwe snelwegbrug én fietsbrug over Leie in Gent
E40 / GENT (DRONGEN/AFSNEE)
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zal in 2026 de brug van de E40 over de Leie in Gent (Drongen/Afsnee), de zogenaamde Goedingebrug, vervangen. De vervanging is nodig gezien de slechte staat van de brug en omdat de snelweg op de brug te smal is volgens de huidige veiligheidsvoorschriften. AWV grijpt deze vervanging aan om meteen een volwaardige fietsbrug te bouwen langs de snelweg. De plannen voor de vernieuwde bruggen zijn klaar en kunnen vanaf de week van 27 januari geraadpleegd worden. AWV wil in het voorjaar van 2026 de eerste schop in de grond steken. De werken zullen zo’n 2 jaar duren en 28 miljoen euro kosten.
Niet meer van deze tijd
De brug van de E40 over de Leie in Drongen is dringend aan vernieuwing toe. De brug dateert uit eind jaren ‘40 - begin van de jaren ‘50 toen de snelweg tussen Sint-Denijs-Westrem en Drongen werd aangelegd. Ondertussen zijn er wel verschillende aanpassingen gebeurd, maar de structuur van de brug dateert nog uit die tijd. De beperkte breedte is niet meer aangepast aan het huidige verkeer en de veiligheidsvoorzieningen voldoen niet meer aan de normen van vandaag. Zo is er bijvoorbeeld geen ruimte voor een pechstrook of voor gepaste barriers op de rand van de brug. Het nauwe wegbeeld geeft bovendien aanleiding tot aanrijdingen tussen voertuigen op de eerste en tweede rijstrook. Hoog tijd dus voor een nieuwe brug.
Verkeerssituatie tussen 27 januari en 9 februari
Tussen 27 januari en 9 februari voeren de nutsmaatschappijen een boring uit ter hoogte van KASK cinema. Dat zorgt voor hinder voor fietsers en automobilisten. Van 27 januari tot en met 2 februari is het fietspad richting Heuvelpoort afgesloten. Fietsers kunnen langs de werfzone passeren via een tijdelijke corridor op de eerste rijstrook. Gemotoriseerd verkeer richting Heuvelpoort rijdt over 1 rijstrook in plaats van 2 rijstroken. Van 3 tot en met 9 februari moeten fietsers in beide richtingen, richting Heuvelpoort en richting Ekkergem, over het voetpad fietsen. Het gemotoriseerd verkeer rijdt in beide richtingen over 1 rijstrook (fietspad en parkeerstrook) in plaats van 2 rijstroken.
De nieuwe snelwegbrug: eenvoudig, onopvallend, veilig
De nieuwe snelwegbrug zal geen opvallende verschijning zijn, en dat is ook de bedoeling.
De hoogte en de ligging van de brug blijven ongewijzigd om de impact op de groene omgeving niet groter te maken. Het nieuwe gevaarte zal wel wat breder zijn, zo’n 43 meter breed in totaal (ten opzichte van 26 meter nu) om naast de 3 rijstroken ook een pechstrook, betonnen rijbaanafscheidingen (jerseys) en een dienstpad te kunnen voorzien.
Het concept van de brug is traditioneel: het zijn betonnen balken (liggers) die op verschillende steunpunten (pijlers en landhoofden) rusten en zo de Leie overspannen. Op deze balken wordt het wegdek gebouwd. Deze manier van werken laat toe om de bouw van de brug relatief snel en eenvoudig uit te voeren en zo de hinder tijdens de werken zoveel mogelijk te beperken. Dit resulteert in een sobere brug, die opgaat in het landschap.
In de afbeelding hieronder ziet u eerst het bovenaanzicht en dwarsprofiel van de bestaande brug en daaronder die van de nieuwe brug
De onzichtbare oversteek
De meest opvallende verandering zal zich voltrekken naast de snelweg. Wat het voorbijrazende verkeer immers niet merkt is dat er onder het asfalt ook heel wat fietsers en voetgangers oversteken. Door de passerelle die er in de jaren ‘90 is gebouwd is de Goedingebrug ook een belangrijke verbinding geworden voor het fiets- en voetgangersverkeer en maakt ze deel uit van het recreatieve fiets- en wandelnetwerk als één van de weinige plekken waar men tussen het Leieland en Gent de rivier kan oversteken. Comfortabel is het echter niet. Het is er donker, lawaaierig en fietsers moeten steeds afstappen en met de fiets aan de hand de trappen nemen. De vervanging van de Goedingebrug is een uitgelezen kans om hier iets aan te doen.
Reuzenstap voor veiligheid en gemak.
Na uitgebreide studie en onderzoek bleek de bouw van een fietsbrug naast de snelweg de meest efficiënte en gebruiksvriendelijke optie. Het wordt een stalen brug aan de zuidzijde van de snelweg (kant Sint-Martens-Latem), die ongeveer 3 meter lager ligt dan de snelweg. De brug zal toegankelijk zijn vanaf de ventwegen via nieuwe aanloophellingen voor de fietsers. De voetgangers kunnen via 2 nieuwe trappenpartijen ter hoogte van de landhoofden de brug over. De brug zelf wordt ongeveer 7 meter breed met een fiets/voetpad van ongeveer 5,5 meter breed.
Met de nieuwe fiets- en voetgangersbrug gaan zowel het comfort, de veiligheid als de snelheid van de oversteek er met reuzenschreden op vooruit. Daardoor zal deze verbinding in de toekomst ook bijdragen tot het functioneel fietsroutenetwerk dat nu via het veer in Drongen verloopt.
Plannen klaar, bouwen in 2026
De omgevingsvergunning voor de brug is eind vorig jaar aangevraagd. Eind januari start het openbaar onderzoek en kan iedereen de plannen inkijken via het omgevingsloket, de bevoegde dienst van de stad Gent of via de website van AWV www.wegenenverkeer.be/gent. Tegen de zomer wil AWV de vergunningsprocedure afgerond hebben en de aanbesteding voor de werken publiceren. Tegen begin 2026 moeten de werken aanbesteed zijn. De eerste schop kan in de grond in het voorjaar van 2026. De werken zouden ongeveer 2 jaar duren.
Tijdens de werken zal AWV tijdelijke bruggen bouwen om het snelwegverkeer en het fiets- en voetgangersverkeer steeds mogelijk te houden.
Meer weten?
Alle informatie leest u op wegenenverkeer.be/gent.