Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe rotonde in Zandhoven klaar om weggebruikers te verwelkomen

Nieuwe rotonde in Zandhoven klaar om weggebruikers te verwelkomen

OPENING ROTONDE OP VRIJDAGAVOND 20 SEPTEMBER

Eind mei 2024 startte de bouw van een nieuwe rotonde op het voormalige kruispunt Liersebaan met Vaartstraat in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), samen met de gemeente Zandhoven, De Vlaamse Waterweg nv en Pidpa. De nieuwe rotonde zorgt voor een vlottere bereikbaarheid van de KMO-zone. Ook het fietsverkeer vaart er wel bij. Zowel op de Liersebaan aan de kant van de Kerkstraat als in de vernieuwde Vaartstraat kwamen er nieuwe en vrijliggende dubbelrichtingsfietspaden.

AWV startte enkele jaren geleden al met de vernieuwing van de N14 in Massenhoven. Het wegdek van de Liersebaan werd volledig opnieuw opgebouwd van de fundering tot en met de toplaag asfalt. AWV legde vrijliggende dubbelrichtingsfietspaden aan en eind 2023 werd de nieuwe en ruime carpoolparking met fietstunnels ingehuldigd. De Vlaamse Waterweg nv bouwde een nieuwe brug over het Albertkanaal en ten slotte kreeg de N14 dus een nieuwe rotonde. Met de opening ervan is de heraanleg van de Kanaalstraat tot aan de Vaartstraat nu een feit.

Vanaf vanavond rijdt verkeer via nieuwe rotonde

Vanaf vanavond, vrijdag 20 september (rond 18.00 uur), gaat de nieuwe rotonde open voor alle verkeer. De omleiding richting Zandhoven vervalt en de bussen van De Lijn rijden vanaf zaterdag 21 september opnieuw via hun gebruikelijke route. Bovendien kregen de bushaltes ‘Massenhoven Kerkstraat’ een verhoogd perron.

Betere verkeersdoorstroming

De uittredende Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “De nieuwe rotonde zorgt enerzijds voor een vlottere verkeersdoorstroming en anderzijds voor een betere ontsluiting van de bedrijven in de KMO-zone aan de Vaartstraat. De rotonde heeft twee rijstroken en de ‘Nieuwe Vaartstraat’ sluit rechtstreeks aan op de rotonde. De huidige aantakking van de Vaartstraat op de Liersebaan is verdwenen en er kwam dus een nieuw stuk Vaartstraat. Deze ‘Nieuwe Vaartstraat’ kreeg een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad dat meedraait langs de rotonde richting Zandhoven. De Kerkstraat blijft aangesloten op de N14 en daar geldt het principe van rechts-in en rechts-uit. Tot slot kwam op de noordelijke brughelling ook een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad. In totaal investeerden alle partners samen ongeveer 2 miljoen euro (incl. btw) in dit project.”