Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe riolering, veilige fietspaden en kruispunt: werken op Herseltsesteenweg helemaal klaar

Nieuwe riolering, veilige fietspaden en kruispunt: werken op Herseltsesteenweg helemaal klaar

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Vroeger was dit deel van de Herseltsesteenweg een oude, onveilige steenweg. Het kruispunt met de Oude Mechelsebaan stond zelfs met stip aangeduid in de historische lijst van gevaarlijke punten. Een groot contrast met de situatie vandaag want nu liggen er overal veilige en brede fietspaden. Het kruispunt met de Oude Mechelsebaan is ook helemaal opnieuw ingericht en de bushaltes ter hoogte van het kruispunt kregen een verhoogd perron zodat iedereen vlot en comfortabel de bus kan nemen. Alles samen goed voor een investering van 2,7 miljoen euro (incl. BTW) vanuit Vlaanderen.” 

Burgemeester van Aarschot Gwendolyn Rutten: “De herinrichting van de Herseltsesteenweg is al enkele jaren een gespreksonderwerp in onze stad. Doorheen de verschillende fases was het niet altijd evident, zeker niet voor de bewoners en handelaars in de werfzone. Maar de herinrichting was noodzakelijk. Het wegdek en de riolering waren echt aan vernieuwing toe en het kon ook veel veiliger. Verkeersveiligheid is een topprioriteit voor ons stadsbestuur. De bredere fietspaden en het veiliger ingerichte kruispunt met de Oude Mechelsebaan zijn op dat vlak van onschatbare waarde.”

> Beeldengalerij van het persmoment en de laatste werken

Laatste van drie fases

Wegen en Verkeer is sinds 2016 stapsgewijs bezig met de herinrichting van de Herseltsesteenweg in Aarschot. Tussen 2016 en 2018 werd het stuk tussen het Damiaaninstituut en de Kerkstraat in twee fases in het nieuw gestoken. Het ontbrekende gedeelte, de 800 meter tussen de Kerkstraat en de provinciegrens met Antwerpen, was als derde en laatste fase aan de beurt. 

Brede fietspaden, veilig kruispunt

Op dit stuk van de Herseltsesteenweg lagen voor de werken nog smalle en onveilige fietspaden. Het wegdek bestond uit versleten betonnen platen en ook de riolering was niet meer van deze tijd. Wegen en Verkeer gaf het hele stuk een grondige opknapbeurt. Nu liggen er brede fietspaden met een veiligheidsrand of groene zone tussen fietsers en auto’s. De riolering en het wegdek zijn helemaal vernieuwd. Bovendien werd ook het drukke kruispunt met de Oude Mechelsebaan veiliger ingericht. Met een middeneiland en afslagstroken is de verkeerssituatie daar nu overzichtelijker. Ten slotte vernieuwde de aannemer ook alle bushaltes. Elke bushalte kreeg een verhoogd perron zodat ook mensen met een rolstoel of kinderwagen vlot de bus kunnen nemen.

10 maanden werken

De wegenwerken duurden iets minder dan een jaar. Al die tijd was de Herseltsesteenweg helemaal afgesloten voor het verkeer. Omwille van veiligheids- en technische redenen was het niet mogelijk de weg gedeeltelijk op te breken en verkeer langs de werf te laten rijden. Daarom moest de aannemer het hele stuk in één keer opbreken en opnieuw opbouwen. Dat had wel als voordeel dat de werken aanzienlijk minder in beslag namen dan normaal. Zonder de volledige afsluiting zouden ze waarschijnlijk anderhalf jaar geduurd hebben.

Actuele informatie over de werken op wegenenverkeer.be/aarschot