Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe regeling voor veiliger kruispunt in Steenokkerzeel: langere wachttijden voor Tervuursesteenweg

Nieuwe regeling voor veiliger kruispunt in Steenokkerzeel: langere wachttijden voor Tervuursesteenweg

Op 16 juni voert het Agentschap Wegen en Verkeer een nieuwe verkeerslichtenregeling in op het kruispunt van de Tervuursesteenweg (N227) en de Haachtsesteenweg (N21) in Steenokkerzeel. Het agentschap en de gemeente Steenokkerzeel - die meebesliste over de verandering - trekken daarmee consequent de kaart van de verkeersveiligheid. Automobilisten die links afslaan op het kruispunt zullen voortaan geen kruisende bewegingen meer maken met overstekende weggebruikers. Daardoor verkleint het risico op aanrijdingen aanzienlijk en wordt het veiliger voor iedereen, in het bijzonder voor de actieve weggebruiker. Wegen en Verkeer heeft de afgelopen maanden ook nieuwe detectielussen geplaatst, zodat alle weggebruikers in de toekomst toch nog zo vlot mogelijk voorbij het kruispunt geraken. Maar het agentschap zegt er eerlijk bij dat voor het verkeer op de Tervuursesteenweg de wachttijden onvermijdelijk zullen toenemen in de ochtend- en avondspits, zeker de eerste dagen en weken.  

Gevaarlijk kruispunt

Wie vandaag met de fiets via de Haachtsesteenweg vanuit Diegem of Kampenhout komt en de Tervuursesteenweg oversteekt, krijgt groen licht samen met de automobilisten op de Haachtsesteenweg. Dat betekent bijvoorbeeld dat een automobilist die uit Kampenhout komt en richting Nossegem wil rijden, groen licht krijgt om de Tervuursesteenweg links in te draaien, maar wel voorrang moet verlenen. Fietsers die de Tervuursesteenweg volgen en de Haachtsesteenweg willen oversteken, komen vandaag ook in conflict met automobilisten die vanop de Tervuursesteenweg de Haachtsesteenweg links indraaien. In het verleden zijn er door deze verkeerssituatie ongevallen met actieve weggebruikers en met wagens gebeurd, wat van dit kruispunt een officieel gevaarlijk kruispunt maakte. 

Meer detectielussen: nooit zomaar voor het rood  

Wegen en Verkeer plaatste ook nieuwe ‘detectielussen’. Dat zijn kabels in het wegdek die de voertuigen op een bepaalde tak detecteren om de verkeersdrukte ‘live’ te meten. De tellussen sturen signalen door naar de regelaar van de verkeerslichten - dat is de computer die bepaalt wanneer het verkeerslicht voor een bepaalde rijrichting op groen springt en hoe lang de ‘groentijden’ voor de verschillende rijrichtingen duren.  Als de wachtrij op een bepaalde tak van het kruispunt langer wordt, kan de regelaar de groentijd voor die tak verlengen. Anderzijds is het voordeel van meer tellussen dat je nooit ‘zomaar’ voor het rood staat, want als er geen wagens staan wordt de groentijd niet onnodig verlengd.

Langere wachttijden voor verkeer Tervuursesteenweg 

Om de verkeerssituatie veiliger te maken, krijgen de bestuurders die op de Haachtsesteenweg rijden en de Tervuursesteenweg links indraaien (vanuit Kampenhout/Haacht of Diegem/Brussel) hun eigen ‘groenfase’. Ook bestuurders die vanop de Tervuursesteenweg de Haachtsesteenweg links indraaien, zullen niet meer in conflict komen met fietsers. Alle groenfasen op het kruispunt worden daardoor korter. De verwachting is dat vooral de automobilisten die in de ochtend- en avondspits uit Nossegem of Perk komen en vanop de Tervuursesteenweg de Haachtsesteenweg willen nemen, langer zullen moeten aanschuiven. 

Eerste twee weken monitoring 

Wegen en Verkeer verwacht dat de eerste dagen na de indienstname de wachttijden het meest zullen oplopen. Het agentschap zal dan samen met het gemeentebestuur en de lokale politiezone de verkeerssituatie monitoren. Dat is gebruikelijk als de regeling van verkeerslichteninstallaties op zulke drukke kruispunten aangepast wordt.  Als een en ander bijgesteld of gefinetuned moet worden, zal dat zeker gebeuren. Na de eerste twee weken zal de situatie vermoedelijk stabiliseren - maar de wachttijden zullen dus wel toenemen ten opzichte van de situatie met de 'oude' regeling, besluit het agentschap.