Nieuwe LED-verlichting op en rond Artoisplein voltooid
Sinds oktober 2022 werkte het Agentschap Wegen en Verkeer aan de ‘verledding’ van de verlichting op en rond het Joanna-Maria Artoisplein (R23) in Leuven. Het weghalen van de oude verlichtingspalen en plaatsen van de nieuwe LED-verlichting verliep in meerdere fasen en zit er nu volledig op. De nieuwe verlichtingspalen zijn duurzamer en zorgen voor een betere verlichting voor fietsers.
>> meer informatie via wegenenverkeer.be/leuven
>> foto's via https://bit.ly/led-leuven (© Agentschap Wegen en Verkeer/Kris Van de Sande)
“De komende jaren zal het Agentschap Wegen en Verkeer alle verlichting langs gewestwegen ombouwen naar LED. Met de volledige ombouw mikken we op zo’n 35% energiebesparing. De nieuwe verlichtingspalen op het Joanna-Maria Artoisplein zijn duurzamer, zorgen voor een betere verlichting voor fietsers en bovendien kan het verlichtingsniveau aangepast worden aan de weers- en verkeersomstandigheden”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.
Ombouw en vervanging verlichtingspalen in 2 grote delen
De laatste fase van de werken ging in op maandag 3 juli en duurde tot vrijdag 11 augustus. Waar mogelijk werden de verouderde zwarte verlichtingspalen op en rond het Joanna-Maria Artoisplein vervangen door nieuwe verlichtingspalen met LED-verlichting. Omdat de oude palen niet geschikt waren voor LED-verlichting, konden de lampen niet eerder vervangen worden. Daarom koos Wegen en Verkeer voor nieuwe verlichtingspalen. Nu het laatste stuk aangepakt is, zitten de werken er helemaal op.
Langere levensduur en minder verlichtingspalen
LED-lampen hebben een langere levensduur. De lichtbron moet minder vaak vervangen worden, waardoor ook de onderhoudskosten lager zijn. Bovendien zijn er minder verlichtingspalen nodig, omdat de nieuwe LED-verlichting voldoende licht op de rijweg en het fietspad geeft. De ‘verledding’ past binnen de lichtvisie van Wegen en Verkeer. Tussen de Vaart en het station van Leuven werden verlichtingspalen aangepast, verwijderd en/of vernieuwd. Zo wordt tot 20% of meer aan energieverbruik bespaard en is er minder CO-uitstoot, terwijl tegelijk de veiligheid voor de weggebruikers verhoogt.