Nieuw Hoppinpunt in Brussegem bijna klaar, schoolomgeving al stuk veiliger
Het Agentschap Wegen en Verkeer opent op vrijdag 12 juli kort na de middag de Brusselsesteenweg (N290) in Brussegem (Merchtem), na zeven weken werken. De basisschool Rinkeling kreeg een veilige oversteekplaats en het agentschap bouwde ook twee nieuwe bushaltes met verhoogd perron.
“Er is nu een middeneiland in het midden van de weg, zodat de schoolkinderen en andere voetgangers veilig, in twee bewegingen kunnen oversteken. De verbeterde inrichting heeft ook een vertragend effect op het autoverkeer. En de overstekende voetgangers en fietsers zijn nu beter zichtbaar”, aldus de uittredend Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.
Drukke verbindingsweg
De Brusselsesteenweg in Brussegem is een drukke verbindingsweg. Er is nu een middeneiland in het midden van de weg, zodat de schoolkinderen en andere voetgangers veilig, in twee bewegingen kunnen oversteken. De verbeterde inrichting heeft ook een vertragend effect op het autoverkeer. En de overstekende voetgangers en fietsers zijn nu beter zichtbaar.
Hoppinpunt
De bushalte ‘Brussegem Noorden’ wordt binnenkort officieel een Hoppinpunt. De parking die de gemeente bouwt naast de weg, is bijna klaar. Het Agentschap Wegen en Verkeer legt binnenkort nog een nieuw stuk voetpad aan, zodat de gebruikers van de parking gemakkelijk van hun auto naar de bushaltes kunnen stappen. Het agentschap zal ook de fietsbeugels terugplaatsen en binnenkort komt er ook een nieuwe fietsstelplaats. Pendelaars zullen dus binnenkort veel vlotter en comfortabeler kunnen schakelen tussen de bus, de fiets en de personenwagen.
Over basisbereikbaarheid en Hoppin
Basisbereikbaarheid, Hoppin gedoopt in de communicatie naar het brede publiek, is de nieuwe mobiliteitsvisie voor Vlaanderen. Met Hoppin zet Vlaanderen in op efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer voor iedereen. Combimobiliteit staat daarin centraal: het combineren van verschillende vervoermiddelen om vlot een bestemming te bereiken. Vraag en aanbod worden daarvoor op elkaar afgestemd en alle oplossingen voor het openbaar vervoer worden gebundeld onder één herkenbare naam, Hoppin. De trein, tram en bus blijven vaste waarden. Op drukke lijnen zetten we snellere en frequentere bus- en tramverbindingen in. Op minder drukke lijnen organiseren we het aanbod anders en komt er flexvervoer waarbij je vooraf een rit boekt. Ook deelsystemen vormen een aanvulling op de bus- en tramverbindingen van De Lijn. Met een deelfiets- of wagen leg je vlot het eerste of laatste deel van je traject af. Er wordt ook rekening gehouden met het fiets- en wegennetwerk zodat je makkelijk je eigen fiets of wagen kan combineren met het openbaar vervoer.
Meer info op hoppin.be.
Veiliger oversteken
Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werkt aan veilige oversteekplaatsen op maat van de locatie. In een praktische gids met ontwerprichtlijnen komen nu alle manieren van veilig oversteken in beeld. Onveilige oversteekplaatsen worden in kaart gebracht en waar nodig aangepast. Zo werden de afgelopen legislatuur maar liefst 275 oversteekplaatsen uitgerust met punctuele verlichting.