Nachtelijke afsluitingen in september op E313 tussen Beringen en Ham
In september zal de E313 gedurende de hele maand wekelijks vier nachten afgesloten zijn tussen Beringen en Ham. Dit 2 nachten per rijrichting, tussen 22u en 5u. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voorziet de verkeerstechnieken die zorgen voor goede werking van de toekomstige spitsstroken. Er worden 13 portieken en tientallen camera’s geplaatst, en 73 meetlussen in het wegdek geslepen. Om de werken efficiënt en veilig te kunnen uitvoeren, wordt de E313 per rijrichting 's nachts afgesloten. Er geldt een lokale omleiding tot de eerstvolgende beschikbare oprit.
De infrastructuurwerken ter voorbereiding van de spitsstroken tussen Beringen en Ham in beide richtingen zijn afgerond. In de laatste fase komen er tussen Beringen en Ham op 13 plekken portieken met dynamische signalisatieborden over de snelweg. AWV plaatst ook 73 meetlussen in het wegdek. Die meetlussen registreren de hoeveelheid verkeer en staan in contact met de signalisatieborden op de portieken. Zo kan een snelheidsverlaging aangegeven worden om de veiligheid en de doorstroming te verbeteren.
Wekelijks twee nachten per rijrichting afgesloten
Om al deze werken uit te voeren, wordt de E313 in september wekelijks twee nachten (22u - 5u) per rijrichting afgesloten tussen Beringen en Ham. Zo kan AWV de werken efficiënt en in een zo kort mogelijke tijdspanne uitvoeren. Bovendien is dat de meest veilige situatie voor het werkteam. Op maandag en dinsdag gaat de E313 in rijrichting Antwerpen, op woensdag en donderdag in rijrichting Lummen. Het verkeer volgt een omleiding via de Industrieweg in Beringen, naar de Industrieweg in Tessenderlo, via de N725 naar de N141. De werken duren zo’n vier weken, op basis van gunstige weers- en werfomstandigheden.
Circulair gebruik van portieken
Twee van de portieken stonden oorspronkelijk op de E17 en werden afgebroken bij de start van het Oosterweelproject. Ze krijgen een tweede leven op de E313 tussen Ham en Beringen. Dat is uitzonderlijk, want dat kan alleen op een locatie die exact dezelfde overspanning over de snelweg heeft. De portieken zijn volledig geïnspecteerd, ontzinkt en terug verzinkt zodat ze dezelfde levensverwachting hebben als de andere portieken. Dit is een mooie werkwijze om onze ecologische voetafdruk te verkleinen.
Spitsstroken in dienst tegen het voorjaar
Na de indienstname van de technische installaties, blijven de spitsstroken nog afgesloten. Het Vlaams Verkeerscentrum voert monitoringstesten uit tussen de meetlussen en de signalisatieborden. Na goedkeuring van het Verkeerscentrum en nadat de NGCS-techniek, om het rolgeluid te milderen, overal is toegepast, volgt de definitieve wegmarkering. Als die werken zijn afgerond, zijn de spitsstroken klaar om in gebruik genomen te worden. Definitieve wegmarkering aanbrengen is een weersgevoelige ingreep waardoor de planning kan wijzigen.