Overslaan en naar de inhoud gaan

N2 Herk-de-Stad - Kruispunt Steenweg in Berbroek voortaan veiliger door vrijliggende fietspaden en verkeerslichten

N2 Herk-de-Stad - Kruispunt Steenweg in Berbroek voortaan veiliger door vrijliggende fietspaden en verkeerslichten

De vernieuwing van het kruispunt van de Steenweg (N2) met de Kapelstraat en de Bosstraat in Herk-de-Stad is morgen klaar. “Met dit project investeerden we in meer verkeersveiligheid voor alle weggebruikers dankzij onder meer vrijliggende fietspaden en een nieuwe verkeerslichteninstallatie. Grote aandacht ging daarbij naar actieve weggebruikers : voetgangers en fietsers zullen steeds conflictvrij kunnen oversteken. De woon- en schoolomgeving in Berbroek is nu beter en vlotter bereikbaar, in het bijzonder met de fiets en het openbaar vervoer”, duidt Vlaams minister van Mobiliteiten Openbare Werken Lydia Peeters.

De voorbereidende werken startten vorig jaar in augustus, met de vernieuwing van de distributienetten door de nutsmaatschappijen. In oktober ging AWV aan de slag met de gefaseerde heraanleg van het kruispunt. De afgelopen periode bleef verkeer op de gewestweg mogelijk via versmalde rijstroken. De zijtakken Kapelstraat en Bosstraat werden daarentegen afgesloten. Fietsers reden via het achterliggende wegennet. In samenspraak met basisschool Sint-Jan trof AWV extra maatregelen voor schoolverkeer. 

Na vijf maanden zijn de werkzaamheden morgen, donderdag 3 maart, afgelopen. AWV en aannemer blijven daarbij keurig binnen de vooropgestelde termijn. Het kruispunt gaat nu in gebruik, samen met de nieuwe verkeerslichteninstallatie. De Bosstraat en de Kapelstraat zijn ook opnieuw rechtstreeks via de Steenweg bereikbaar.

Berbroek veiliger en beter bereikbaar



De vernieuwing van het kruispunt Steenweg met de Bosstraat en de Kapelstraat was nodig. In het verleden liep de verkeersafwikkeling er moeizaam, zowel voor fietsers als voor gemotoriseerd verkeer. Dat kwam omdat de Steenweg een barrière vormde tussen de Kapelstraat en de Bosstraat. 

“Dat verandert nu door de vrijliggende fietspaden en oversteekpunten via een middeneiland. Ook de voetpaden rondom het kruispunt zijn vernieuwd. Belangrijk zijn bovendien de verkeerslichten, die de verschillende verkeersstromen optimaal zullen sturen en maximaal conflictvrij afwikkelen. De afslagstroken van de Steenweg richting de zijstraten zijn verlengd en ook beter zichtbaar door de groene middengeleider”, duidt Vlaams minister Peeters. 

De beide bushaltes op het kruispunt zijn comfortabel aangelegd via een verhoogd perron en uitgerust met schuilhuisje. De bus stopt er voortaan langs de rijweg in een bus- of uitwijkhaven.

Opstart nieuwe verkeerslichten



De opstart van nieuwe verkeerslichten gaat steeds gepaard met een periode van nauwe opvolging en nazorg. Indien nodig, gebeuren dan ook bijsturingen aan de regeling, na de eerste evaluaties.