Overslaan en naar de inhoud gaan

Mooi ‘staaltje’ circulair bouwen op de E40: portiek van meer dan tien ton krijgt tweede leven

Mooi ‘staaltje’ circulair bouwen op de E40: portiek van meer dan tien ton krijgt tweede leven

Een van de vier stalen portieken met rijstrooksignalisatie die het Agentschap Wegen en Verkeer op 17 en 18 juni installeert op de E40 in Sterrebeek, stond een paar jaar geleden nog in Antwerpen, net voorbij de Kennedytunnel op Linkeroever. 

Automobilisten die woensdag in Sterrebeek op de E40 richting Brussel rijden, zullen het niet opmerken. Maar een van de vier portieken die Wegen en Verkeer daar plaatst op de nacht van maandag op dinsdag, heeft al meer dan tien jaar dienst gedaan op de Antwerpse ring.

ⓒ Agentschap Wegen en Verkeer

Zink

Projectingenieur Ben Cannaerts van Wegen en Verkeer: “Deze portiek stond op de Antwerpse ring tot Lantis met de heraanleg van Linkeroever begon. We hebben hem volledig gedemonteerd en daarna alle delen ‘ontzinkt’ en opnieuw ‘verzinkt’. Zo’n portiek is namelijk volledig bedekt met een zinklaag die het staal beschermt tegen roest.” 

Het ontzinken gebeurt in een grote kuip (ⓒ Agentschap Wegen en Verkeer) 

Millimeterwerk

Het plaatsen van een gerecycleerde portiek verloopt een beetje anders. Ben Cannaerts: “Normaal gezien plaatsen we eerst betonsokkels in de grond en daarna meten we alles op voor we de portieken maken - zo gebeurt het bij de drie nieuwe portieken die we hier in Sterrebeek plaatsen. Bij deze gerecycleerde portiek werken we omgekeerd: het plaatsen van de betonnen sokkels gebeurt heel nauwkeurig, want de portieken moeten tot op de millimeter passen.” 

Duurzaam agentschap

Een grote stalen constructie in zijn geheel hergebruiken, is veel milieuvriendelijker dan het staal te verschroten en het industrieel te hergebruiken. Dit is niet de eerste portiek die het agentschap hergebruikt. Op de ring (R0) in Tervuren staan er al twee gerecycleerde exemplaren, en op de E313 in Beringen werd er enkele jaren geleden ook al een geplaatst. 

Het Agentschap Wegen en Verkeer legt een flink steentje bij op het vlak van duurzaamheid. Tegen 2027 is bijvoorbeeld alle verlichting op de gewest- en autosnelwegen omgebouwd naar led, goed voor een energiebesparing gelijk aan het verbruik van 6.150 gezinnen. Vandaag is bijna een derde led. In de toekomst zal gaat het agentschap vaker haar tunnels voeden met eigen opgewekte groene stroom, en ook haar gebouwen worden steeds energiezuiniger. 

Vanaf 1 januari 2025 voert het agentschap de ‘CO2-prestatieladder’ in. Aannemers die zich ertoe verbinden (a.d.h.v. een officieel certificaat) om minder CO2 uit te stoten, maken dan meer kans om een openbare aanbesteding binnen te halen. Deze manier van duurzaam aanbesteden werd eerst uitgetest in acht pilootprojecten van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid, met succes. 

Vier RVMS-borden

Bestuurders die vanuit Luik komen en richting Brussel rijden, zullen vanaf woensdag 19 juni vier RVMS-borden tegenkomen. Die werden al een maand geleden geplaatst, maar nog niet in dienst genomen. RVMS staat voor ‘Roadside Variable Message Sign’. Het zijn grote LED-borden die doorgaans boven de pechstrook hangen aan een zogenaamde “galgpaal”. Bij normaal verkeer worden ze meestal gebruikt om weggebruikers te informeren over realtime reistijden. Maar staat er verderop een file, wordt daar gewerkt of is er een ongeval gebeurd, dan zetten de verkeersleiders van het Verkeerscentrum de tekstborden in om de weggebruikers te waarschuwen voor de potentieel gevaarlijke situatie die ze naderen. Zo worden ze niet verrast en worden filestaartaanrijdingen vermeden.

> Meer info over (R)VMS

… en vier portieken met rijstrooksignalisatie

De vier portieken met ‘dynamische rijstrooksignalisatie’ (RSS) - waarvan een gerecycleerd, zie hierboven - komen over de volledige breedte van de weghelft richting Brussel te hangen. Die signalisatie, boven elke rijstrook een apart LED-bord, geeft de maximumsnelheid aan voor het verkeer op de rijstrook daaronder. Het systeem werkt doorgaans volautomatisch op basis van tellussen in het wegdek in de buurt. Gebeurt er plots een ongeval of valt een voertuig stil met pech, dan zullen de verkeersleiders meteen ingrijpen en de rijstrook in kwestie afsluiten door een rood kruis te afficheren op het LED-bord. Wanneer het verkeer vlot en veilig verloopt, geldt de standaardmaximumsnelheid van 120 km/u. In dat geval toont de rijstrooksignalisatie een groene pijl. 

> Meer info over RSS