Meer dynamische signalisatie op E40 Sterrebeek richting Brussel
Het Agentschap Wegen en Verkeer installeert acht nieuwe dynamische signalisatieborden op de E40 tussen Sterrebeek en het verkeersknooppunt van de E40 en de Brusselse ring (R0) in Sint-Stevens-Woluwe, op de weghelft voor het verkeer richting Brussel.
"Zoals alle andere dynamische signalisatie op de Vlaamse snelwegen zullen ook die nieuwe borden aangestuurd worden vanuit het Vlaams Verkeerscentrum. Daarmee zal het weggebruikers waarschuwen voor een file, werkzaamheden of incidenten op hun route, en het verkeer lokaal veiliger maken door tijdelijk een lagere maximumsnelheid op te leggen", aldus de Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.
Vier RVMS-borden
Als je vanuit Luik komt en richting Brussel rijdt, zal je vier RVMS-borden tegenkomen. Die werden al in de week van 19 mei geplaatst, maar werden nog niet in dienst genomen. RVMS staat voor ‘Roadside Variable Message Sign’. Het zijn grote LED-borden die doorgaans boven de pechstrook hangen aan een zogenaamde “galgpaal”. Bij normaal verkeer worden ze meestal gebruikt om weggebruikers te informeren over realtime reistijden. Maar staat er verderop een file, wordt daar gewerkt of is er een ongeval gebeurd, dan zetten de verkeersleiders van het Verkeerscentrum de tekstborden in om de weggebruikers te waarschuwen voor de potentieel gevaarlijke situatie die ze naderen. Zo worden ze niet verrast en worden filestaartaanrijdingen vermeden.
… en vier portieken met rijstrooksignalisatie
Er komen ook vier portieken met ‘dynamische rijstrooksignalisatie’ (RSS) over de volledige breedte van de weghelft richting Brussel. Die signalisatie, boven elke rijstrook een apart LED-bordje, geeft de maximumsnelheid aan voor het verkeer op de rijstrook daaronder. Het systeem werkt doorgaans volautomatisch op basis van tellussen in het wegdek in de buurt. Gebeurt er plots een ongeval of valt een voertuig stil met pech, dan zullen de verkeersleiders meteen ingrijpen en de rijstrook in kwestie afsluiten door een rood kruis te afficheren op het LED-bord. Wanneer het verkeer vlot en veilig verloopt, geldt de standaardmaximumsnelheid van 120 km/u. In dat geval toont de rijstrooksignalisatie een groene pijl.
Snelweg twee avonden/nachten afgesloten: ernstige hinder verwacht
Het Agentschap Wegen en Verkeer plaatst de vier portieken met rijstrooksignalisatie op twee avonden/nachten:
- Op 17 juni zal het verkeer ter hoogte van Sterrebeek vanaf 21.00 uur maar een rijstrook kunnen gebruiken. Om 00.30 uur zal de snelweg volledig afgesloten worden en wordt het verkeer omgeleid. Om 5.00 uur (op 18 juni) wordt de snelweg weer volledig opengesteld
- Op 18 juni gaat de snelweg om 21.00 uur opnieuw volledig dicht tot 5.00 uur (op 19 juni). De omleiding van de avond voordien gaat dan om 21.00 uur al in voege.
Hoewel het Agentschap Wegen en Verkeer de komende dagen uitgebreid zal communiceren, zodat zoveel mogelijk weggebruikers vooraf op de hoogte zijn, verwacht het Verkeerscentrum ernstige hinder door de afsluiting en de omleidingen.
Omleiding via Leuvensesteenweg (N2) en Woluwelaan (R22)
Zodra de snelweg volledig afgesloten wordt (zie hierboven: in de nacht van 17 op 18 juni om 00.30 uur, en op 18 juni om 21.00 uur), zullen alle automobilisten die op de E40 richting Brussel rijden de snelweg moeten verlaten via de afrit van Sterrebeek, en via de Mechelsesteenweg (N227) en de Leuvensesteenweg (N2) tot aan de Woluwelaan (R22) omgeleid worden.
Daarna lopen de omleidingen als volgt:
- Bestuurders die de E40 richting Brussel willen nemen, zullen via de Bevrijdingslaan naar de oprit van Kraainem (nr. 20) geleid worden.
- Bestuurders die de buitenring richting Zaventem willen nemen, zullen via de Woluwelaan naar de Henneaulaan kunnen rijden.
- Bestuurders die de binnenring willen nemen, zullen de E40 richting Luik kunnen nemen in Sint-Stevens-Woluwe, om vervolgens aan te sluiten op de binnenring richting Namen/Waterloo.