Maak kennis met de verbindende fiets- en voetgangersbrug over Grote Ring aan het kruispunt Elfde-Liniestraat
Op 7 september organiseert het Agentschap Wegen en Verkeer een infomoment voor alle geïnteresseerden over de nieuwe verbindende fiets- en voetgangersbrug over de Grote Ring (R71) aan het kruispunt met de Elfde-Liniestraat. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters wil met de bouw van deze brug de veiligheid van fietsers en voetgangers verbeteren en het verkeer op de ring vlotter laten verlopen. Vanuit Vlaanderen trekt de minister 15 miljoen euro uit voor de realisatie. De eerste werken op het terrein starten begin 2024.
De oversteekplaats over de Grote Ring ter hoogte van het kruispunt met de Elfde-Liniestraat zal vervangen worden door een verbindende fiets- en voetgangersbrug. De brug zal het kruispunt veiliger maken voor fietsers en voetgangers en een vlottere doorstroming garanderen voor het verkeer op de ring, dat vandaag vooral tijdens de spits lang moet aanschuiven. De brug verbetert ook de verbinding tussen de scholen en de bushalte bij Plaza’H. Het ontwerp van de brug kwam tot stand in nauw overleg met de Stad Hasselt, Hogeschool PXL, ontwikkelaar Kumpen Red, Laud, ORG en studiebureau Arcadis.
Met deze fietsbrug zorgen we voor een veilige oversteek voor fietsers en voetgangers, die de scholen aan de binnenkant van de ring veel beter verbindt met het fietsnetwerk, de bushalte en ook de winkels aan de buitenkant van de ring. De brug zorgt er tegelijk ook voor dat er geen voetgangers/fietsers gelijkvloers de Grote Ring dienen over te steken en draagt daardoor bij aan een verbetering van de verkeersdoorstroming op de grote ring. Tegelijk ook een oplossing voor de files op de Grote Ring aan dit kruispunt. Door de dichte bebouwing, de vele nutsleidingen en de plannen om de sites aan het kruispunt verder te ontwikkelen, was het geen evidentie om een gepaste oplossing te vinden. Bovendien zal de trambus Hasselt-Maasmechelen op dit kruispunt afslaan. Dankzij een constructieve samenwerking met alle partners en hun brede en duurzame visie op de omgeving, kunnen we deze mooie oplossing voorstellen. De aanbestedingsprocedure voor de nieuwe brug is lopende. Vanuit Vlaanderen voorzie ik 15 miljoen euro voor de realisatie ervan.
Verbindende architectuur met belevingswaarde
De brug is een verbindend element van waaruit aansluitingen mogelijk zijn naar de nabijgelegen voorzieningen en projecten aan beide zijden van de ring. Ze is ruim bemeten voor het gemengd fiets- en voetgangersverkeer; de hellingen zijn 5,5 meter breed en de oversteek zelf is 7 meter breed. Het hellingspercentage bedraagt maximaal 3,2%, waardoor de brug ook toegankelijk is voor rolstoelgebruikers.
Naast de toegangen voor fietsers zijn er ook 5 trappenpartijen om de brug vanuit alle zijden vlot toegankelijk te maken voor voetgangers.Rondom de brug is er plaats voor extra zitplekken en pleinen bij de PXL Hogeschool en in de buurt van Plaza’H. De compacte spiraalvorm van de brug aan de PXL maakt ook een trappenpartij als belevingsplek mogelijk. Vanop deze plekken zijn toegangen mogelijk naar de naburige projecten.
De bestaande bomen langs de Grote Ring worden maximaal behouden en geïntegreerd in het ontwerp. De brug houdt rekening met de trambusbaan van de HOV Hasselt-Maasmechelen.
Omgevingsvergunning: inloopmoment op do. 7 september van 16 - 20 uur
In juli diende het Agentschap Wegen en Verkeer de aanvraag tot omgevingsvergunning in. Het openbaar onderzoek is opgestart en loopt van 12 augustus tot en met 10 september. In het kader van dit openbaar onderzoek organiseert het Agentschap Wegen en Verkeer een open inloopmoment op de PXL-campus aan de Elfde-Liniestraat (gebouw D - zaal Lavigne) op 7 september 2023 tussen 16 en 20 uur. Iedereen is welkom om de plannen in te kijken en vragen te stellen.