Overslaan en naar de inhoud gaan

Leonardtunnel: veel hinder voor binnenring vanaf 18 maart

Leonardtunnel: veel hinder voor binnenring vanaf 18 maart

Op 18 maart start het Agentschap Wegen en Verkeer met de tweede fase van de grote renovatie van de Leonardtunnel. Terwijl de aannemer aan de toegangen van de binnenring werkt, zullen de bestuurders op de binnenring (die m.a.w. vanuit Zaventem komen) van net voor de Vierarmentunnel op een versmalde rijweg (een rijstrook i.p.v. twee) rijden. Daardoor zal er zich een lange file opbouwen op de binnenring. Volgens de prognoses van het Verkeerscentrum zal er op de drukke momenten file staan van in Zaventem tot aan de Leonardtunnel. Ook buiten de spitsuren zullen er lange wachtrijen staan. De hinder op de binnenring zal duren tot eind oktober.

 hinderfiche voor weggebruikers

‘Vermijd de oostelijke ring’

Het Verkeerscentrum raadt de automobilisten aan om de komende weken en maanden de oostelijke ring te vermijden als dat kan. Afhankelijk van de gehele verkeerssituatie rondom Brussel, zal het Verkeerscentrum via haar kanalen het langeafstandsverkeer aanraden om via de westelijke ring te rijden. Bestuurders doen er sowieso goed aan om voor hun vertrek de verkeersinformatie te raadplegen en om vroeger te vertrekken dan normaal.  De werken aan de toegangen van de binnenring zullen duren tot in juli. 

Rijweg al versmald in Vierarmentunnel

De weggebruikers zullen vanaf 18 maart opmerken dat ook in de Vierarmentunnel een van de twee rijstroken afgezet is in de rijrichting van Namen/Waterloo. Wegen en Verkeer doet dat, zodat de hulpdiensten vlot ter plaatse kunnen geraken, als er tijdens de werken een ongeval gebeurt verderop. Het agentschap zal borden plaatsen langs de weg om de weggebruikers te informeren. Omdat de rijweg sowieso versmald wordt verderop, kort voor de Leonardtunnel (omwille van de werken aan de toegangen, zie hierboven), zal deze verlenging van de werfzone weinig verschil maken  op het vlak van de doorstroming.

Zomer: verkeer binnenring (opnieuw) over Leonardkruispunt

Begin juli begint de aannemer dan met de vernieuwing van de vloerplaten van de tunnelkokers van de ring.  Tijdens die werken zal het verkeer van de buitenring, m.a.w. het verkeer vanuit Waterloo, altijd door een van de kokers kunnen rijden. Terwijl de aannemer aan de vloerplaat van de buitenring werkt, zal het verkeer van de buitenring door de koker van de binnenring rijden. Die bestuurders zullen dan als het ware ‘spookrijden’. Terwijl de aannemer aan de vloerplaat van de binnenring werkt, zal het verkeer van de buitenring door hun ‘eigen’ koker (die van de buitenring) kunnen rijden. Het verkeer van de binnenring, m.a.w. het verkeer dat vanuit Zaventem komt, zal dan opnieuw (net zoals in de fase die start op 18 maart) bovengronds over het Leonardkruispunt omgeleid worden. Deze situatie zal in voege blijven tot eind oktober. 

Lees meer over de hinder

Even ernstige hinder voor binnenring

Tijdens de werken  aan de vloerplaat zal er dus opnieuw (net zoals tijdens de werken aan de toegangen, zie hierboven) vooral hinder zijn voor het verkeer van de binnenring. Het Verkeerscentrum verwacht even ernstige hinder als bij de werken aan de toegangen, met wachtrijen van Zaventem tot het Leonardkruispunt.

Meer dan honderdduizend voertuigen per dag

Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft de renovatie van de Leonardtunnel opgedeeld in korte en lange fasen die elkaar zodanig opvolgen, dat al die weggebruikers de komende maanden toch nog alle kanten uit kunnen. De werken aan de toegangen gebeuren voor de vernieuwing van de vloerplaat, zodat het verkeer op de ring in de zomer toch nog de twee rijrichtingen (binnenring en buitenring) kan gebruiken - weliswaar met veel vertragingen, vooral voor de binnenring (zie hierboven).

Kylie Joly, projectleider van Wegen en Verkeer: “Werken in de Leonardtunnel is geen sinecure, want de tunnels maken deel uit van een druk verkeersknooppunt én ze liggen midden in het Zoniënwoud. Op de E411 en de ring samen passeren op een gemiddelde werkdag in totaal meer dan honderdduizend voertuigen. Omdat de tunnels midden in het Zoniënwoud werken, en omdat de niveauverschillen te groot zijn, kunnen we ook niet met tijdelijke parallelwegen werken. Daardoor zal er heel wat verkeershinder zijn. Het Agentschap Wegen en Verkeer excuseert zich daarvoor bij de weggebruikers.” 

meer informatie over het project