Overslaan en naar de inhoud gaan

Leonardtunnel: april/mei 2025 start onderhoud tunnel van de E411

Leonardtunnel: april/mei 2025 start onderhoud tunnel van de E411

In de loop van april of mei 2025 start het Agentschap Wegen en Verkeer met het onderhoud van de tunnel van de E411 in Tervuren. Die tunnel ligt op het 'niveau -1' van het Leonardkruispunt, net boven de tunnel van de Brusselse ring (R0). De werken aan de tunnel van de E411 en de werken aan de tunnel van de ring (die in april 2023 begonnen zijn) zullen volgens de huidige planning alles samen nog tot eind 2025 duren.  

Planning van de werken 

Overzicht van de hinder

Twee verdiepingen

Onder het Leonardkruispunt bevinden zich twee tunnels, een 360 meter lange voor de Brusselse ring (R0) en een 80 meter lange voor de E411. De tunnel van de ring krijgt sinds maart 2023 een integrale renovatie. Het eerste jaar van de renovatie werkte Wegen en Verkeer voornamelijk ‘s nachts en was er overdag weinig hinder. In april 2024 begon het agentschap met het onderhoud van de zijwanden aan de toegangen. Sindsdien wordt er dag en nacht gewerkt en is er meer hinder. Sinds eind juni 2024 is een van de kokers - eerst de koker van de binnenring, nu de koker van de buitenring - volledig afgesloten en wordt het verkeer van de binnenring bovengronds omgeleid.

Werfinrichting E411

Terwijl er aan de koker voor het verkeer richting Brussel gewerkt wordt, zal het verkeer in de beide rijrichtingen door de andere koker rijden (waar normaal gezien enkel het verkeer richting Namen rijdt). Die situatie wordt omgekeerd als Wegen en Verkeer in de koker voor het verkeer richting Namen werkt - dan zal ook het verkeer richting Namen in de koker rijden waar normaal gezien alleen maar het verkeer richting Brussel rijdt. Het verkeer richting Brussel zal in beide situaties over een rijstrook beschikken, het verkeer richting Namen over twee rijstroken.

Een schema van de verkeerssituatie terwijl er aan de koker voor de rijrichting Brussel gewerkt wordt: 

Hinder E411: april/mei tot eind 2025, vooral voor ochtendspits

Terwijl het verkeer in de rijrichting van Brussel maar over een rijstrook beschikt, zal de ochtendspits in die rijrichting (richting Brussel) zwaarder zijn dan op een ochtend zonder werken. Volgens de prognoses van het Verkeerscentrum zal die verkeershinder aanzienlijk zijn, maar niet even ernstig als de hinder die de weggebruikers sinds april 2024 op de ring ondervinden. De pendelaars in de rijrichting van Namen zullen weinig verschil merken met de avondspits zonder werken.

File op grondgebied Oudergem vermijden

De beslissing om het verkeer richting Brussel over een rijstrook te laten rijden en het verkeer richting Namen over twee rijstroken, is gebaseerd op de telgegevens en de prognoses van het Verkeerscentrum. De omgekeerde inrichting (richting Brussel twee rijstroken, richting Namen een rijstrook) zou met meer hinder gepaard gaan. In die configuratie zou de file mogelijk tot in Oudergem reiken, en dat wil Wegen en Verkeer vermijden.

Renovatie tunnel ring: vertraging door balkenrooster en voegen

Het Agentschap Wegen en Verkeer had eerder aangekondigd dat het de twee kokers van de ring eind november overdag opnieuw zou kunnen openstellen, maar dat bleek niet haalbaar. Er zijn de afgelopen maanden complicaties opgedoken. Onder andere het onderhoud van een balkenrooster aan het plafond en de vernieuwing van twee voegen aan de uiteinden van de koker van de binnenring bleken langer te duren dan verwacht. 

Hinder Brusselse ring tot april/mei

De huidige verkeerssituatie, waarbij het verkeer van de binnenring (van Zaventem naar Waterloo) bovengronds over het Leonardkruispunt rijdt, blijft tot april/mei in voege. Ook de verbindingen voor het verkeer dat uit Oudergem (Herrmann Debroux) komt en richting Waterloo wil rijden en voor het verkeer dat de omgekeerde route volgt (van Waterloo naar Oudergem) blijven tot april/mei afgesloten. 

Een overzicht van de verkeershinder

Waterdichting, brandwerende panelen, ventilatie

Ter herinnering: eind september begon Wegen en Verkeer met de werken in de koker van de buitenring. Daar krijgen momenteel de vloerplaat en de waterdichting een onderhoud. Bovenop de waterdichting komt een volledig nieuw wegdek. Daarna krijgen de wanden van de twee kokers nog brandwerende panelen, wordt de ventilatie volledig vernieuwd, worden de systemen voor monitoring en de markeringen geplaatst, …

Hinder ring na april/mei

Het gros van de werken in de tunnel van de ring zal volgens de huidige planning tot april/mei 2025 duren. Daarna wordt er nog ‘s nachts doorgewerkt in de tunnelkokers van de ring, maar overdag zullen de weggebruikers over de volledige breedte van de ring kunnen rijden. Ook de verbinding voor het verkeer van Oudergem naar Waterloo, en omgekeerd de verbinding van Oudergem naar Waterloo, zullen dan weer opengaan.

Planning onder voorbehoud

De komende weken en maanden vergroot de kans op nat en koud weer. Wegen en Verkeer heeft dan ook genoeg marge gerekend voor zogenaamde ‘weerverletdagen’, dagen waarop niet gewerkt kan worden door slecht weer. Er zullen immers heel wat ‘weersgevoelige’ werken gebeuren - ingrepen die niet kunnen gebeuren als het heel koud of nat wordt. Als het de komende maanden veel regent of heel koud wordt, kan de planning alsnog verder opschuiven. Wegen en Verkeer zal via haar nieuwsbrief en de andere gebruikelijke kanalen communiceren als er veranderingen zijn in de planning. 

Schrijf in voor de nieuwsbrief

 Maximale inzet op 'minder hinder' (en 145 meter lange 'climatiseerbare' tent)

Bij werken op drukke verkeersassen en knooppunten zoals het Leonardkruispunt haalt Wegen en Verkeer het onderste uit de kan op het vlak van ‘minder hinder’. Waar dat mogelijk is, creëert het agentschap tijdelijke rijwegen, zodat het verkeer toch nog zo vlot mogelijk door kan. Als een tunnelkoker of een rijweg volledig afgesloten wordt (bijvoorbeeld de koker van de buitenring momenteel), gebeurt dat omdat er echt geen andere manier is om de werken op een veilige manier uit te voeren. In het weekend van 19-20 oktober plaatste Wegen en Verkeer trouwens ook een 145 meter lange tent. Als het de komende weken nat of koud wordt, zullen de werken ter hoogte van de tunnelmonden alsnog kunnen doorgaan dankzij die tent (die verwarmd kan worden als het nodig is).

Hinder weekend 9 - 11 november

Tijdens het verlengde weekend van 9, 10 en 11 november verplaatst Wegen en Verkeer de tent van de uitgang van de tunnelkoker van de buitenring naar de ingang van dezelfde koker. Om de tent veilig te kunnen verplaatsen, moet het agentschap de rijweg voor de bestuurders die richting Zaventem rijden, versmallen tot een rijstrook (in plaats van de gebruikelijke twee rijstroken). Daardoor zal het verkeer richting Zaventem op 9, 10 en 11 november bijkomende vertragingen ondervinden.