Leonardkruispunt: renovatie tunnel E411 start op 3 maart
Op maandag 3 maart start het Agentschap Wegen en Verkeer met de grote renovatie van de tunnel van de E411 onder het Leonardkruispunt. Vanaf dan zal er meer hinder zijn op de E411, vooral voor de ochtendspits richting Brussel. Op de Brusselse ring (R0) wordt het daarentegen iets minder lastig, want op zaterdag 1 maart gaat de koker van de binnenring overdag terug open. Volgens de huidige planning zullen de werken in de twee tunnels (E411 en R0) eind 2025 helemaal achter de rug zijn.
Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken: "De Vlaamse Rand staat voor enorme mobiliteitsuitdagingen en noodzakelijke infrastructuurwerken. Daarom zetten we met onze administraties en partners actief in op een betere afstemming van werven om de hinder maximaal te beperken. Samen met onder meer ook de lokale besturen, het Brussels en het Waals Gewest pakken we dit nog gestructureerder aan, zodat we niet alleen efficiënter werken, maar ook de impact op inwoners en pendelaars tot een minimum beperken."
Volledige vernieuwing
De werken die de komende maanden gebeuren in de tunnel van de E411, zijn zeer gelijkaardig aan de werken die sinds april 2023 gebeuren in de tunnel van de Brusselse ring (R0). De tunnel wordt volledig vernieuwd. De betonnen structuur krijgt een grondige onderhoudsbeurt en de tunnel krijgt een brandwerende bekleding. Ook het wegdek wordt volledig vernieuwd. Het verschil is dat de tunnel van de E411 veel korter is dan die van de ring - de tunnel van de E411 is tachtig meter lang, die van de ring 360 meter. De werken zullen alles samen dus minder lang duren dan de werken aan de tunnel van de ring.
Binnenring vanaf 1 maart opnieuw door tunnel
Vanaf zaterdag 1 maart zal het Agentschap Wegen en Verkeer enkel nog ‘s avonds en ‘s nachts in de tunnels van de Brusselse ring werken. Op werkdagen worden de twee tunnels om 5u30 opengesteld voor alle verkeer, zodat de ochtendspits geen hinder ondervindt. Pas om 20u30 gaan de kokers weer dicht. Vooral het verkeer dat vanuit Zaventem komt en richting Namen of Waterloo rijdt, zal vanaf 1 maart vlotter rijden dan de afgelopen maanden het geval was. Het verkeer van de binnenring zal overdag immers opnieuw door de Leonardtunnel kunnen rijden. De rijstrook die vrijgelaten werd voor de hulpdiensten in de Vierarmentunnel, wordt ook opnieuw opengesteld voor het verkeer.
Twee verbindingslussen Waterloo - Oudergem overdag open
Ook de twee verbindingslussen tussen Waterloo en Oudergem gaan vanaf 1 maart overdag weer open. Het belangrijkste voordeel voor de ochtendspits is dat de bestuurders die vanuit Waterloo komen en Brussel willen binnenrijden via Oudergem/Herrmann Debroux, de keerbeweging van Maleizen (Overijse) niet meer hoeven te maken. Zij zullen overdag opnieuw de linksafslagbeweging kunnen maken van de buitenring naar Oudergem.
Drukkere ochtendspits voor E411
Op 3 maart begint op de E411 de nieuwe fase van de werken (zie ‘Volledige vernieuwing’ hierboven). De twee rijrichtingen (Brussel / Namen) worden dan door één koker geleid: diegene waar in de toestand zonder werken enkel het verkeer richting Namen rijdt. Binnen enkele maanden zal deze situatie wisselen: dan zal het verkeer in de beide rijrichtingen rijden door de koker waar in de toestand zonder werken enkel het verkeer richting Brussel rijdt. De verdeling van de rijstroken blijft dezelfde: de bestuurders die richting Brussel rijden, zullen tot het einde van de werken in de tunnel van de E411 (eind 2025) maar over één rijstrook rijden i.p.v. twee. Hoewel dit verlies aan capaciteit wat gecompenseerd wordt door de omleiding via Maleizen die overdag wegvalt (zie hierboven), verwacht het Verkeerscentrum toch langere wachtrijen dan normaal.
Werven goed op elkaar afgestemd
Op 3 maart start De Werkvennootschap met de bouw van een nieuwe brug over de E411 in Jezus-Eik (Overijse). De Werkvennootschap en het Agentschap Wegen en Verkeer hebben de werf van de Leonardtunnel en die van Jezus-Eik goed op elkaar afgestemd. In de normale toestand zonder werken, zijn er ter hoogte van de brug van Jezus-Eik drie rijstroken voor het verkeer richting Brussel. Tijdens de werken van De Werkvennootschap zal er voor de brug een versmalling zijn van de drie rijstroken. Kort voor de werfzone van de Leonardtunnel, zal de rijweg nog verder versmallen, van drie naar twee rijstroken. Die twee rijstroken zullen kort voor het Leonardkruispunt opsplitsen in één rijstrook naar de buitenring (richting Vierarmen/Zaventem) en een tweede rijstrook rechtdoor naar Oudergem/Herrmann Debroux. De signalisatieplannen van de twee werven werden nauwgezet op elkaar afgestemd.
Meer informatie over de herinrichting van de dorpskern van Jezus-Eik
Omleiding via Maleizen/Terhulpen
Vanaf 17 maart zal De Werkvennootschap afrit nr. 2 ‘Jezus-Eik’ van de E411 voor het verkeer vanuit Brussel gedurende 1 maand afsluiten. Dat verkeer rijdt via het op- en afrittencomplex nr. 3 ‘Maleizen/Terhulpen’ van de E411. De Werkvennootschap start pas met deze werken als de verbindingslus van Waterloo naar Oudergem opnieuw open is (zie hierboven), omdat de combinatie van deze twee afzettingen te veel hinder voor het lokale wegennet veroorzaakt zou hebben.
Busstrook tot net voor Jezus-Eik
Wegen en Verkeer en De Werkvennootschap doen er alles aan, zodat de bussen van De Lijn (lijnen R78, R75, R76 en X77) en TEC (lijnen E11, E12, E13 en 543) tijdens de werken nog zo vlot mogelijk richting Brussel kunnen rijden. De afgelopen weken heeft er veelvuldig overleg plaatsgevonden met de openbaar vervoersmaatschappijen en met de Waalse wegbeheerder SPW. Al die betrokken partijen hechten veel belang aan de vlotte doorstroming van het openbaar vervoer in de werfzone. De bus zal tot kort voor de brug van Jezus-Eik nog over zijn eigen bedding (busstrook) kunnen rijden. In de werfzone is er jammer genoeg niet voldoende plaats voor een busstrook, daar zal de bus mee moeten aanschuiven met het personenverkeer (zie plannetje hierboven voor de inrichting van de E411 tijdens de werken).
Gebruik de alternatieven
De openbaar vervoersmaatschappijen, SPW, Wegen en Verkeer en De Werkvennootschap vinden het ook belangrijk dat de weggebruikers geïnformeerd worden over de alternatieven en dat ze aangespoord worden om tijdens de werken zoveel mogelijk de alternatieven te gebruiken: carpooling, het openbaar vervoer en voor de korte afstanden de fiets. Kom je toch met de wagen vanuit Wallonië? Volg dan het routeadvies van het Agentschap Wegen en Verkeer en SPW.
Bekijk de fiche met alternatieven
Adviesroutes voor verkeer vanuit Wallonië
Werken Infrabel 25 april - 5 mei (vooral hinder verwacht 28-29-30 april)
Infrabel werkt van 25 april tot en met 5 mei aan de spoorlijn tussen Ottignies en Brussel. De vervangbussen van de NMBS zullen over de E411 rijden, dus in deze periode is het openbaar vervoer op de as Ottignies - Brussel geen volwaardig alternatief. Hoewel deze werken grotendeels in de Franstalige schoolvakantie (28 april - 9 mei) vallen, en 1 mei op een donderdag (en verwacht wordt dat veel werknemers en werkgevers een brugdag zullen nemen) wordt er veel hinder verwacht tijdens de werken van Infrabel - vooral op 28-29-30 april, want dat zijn geen vakantiedagen in het Nederlandstalige onderwijs.
Brug Bredestraat Overijse
Wegen en Verkeer werkt sinds begin januari aan de brug van de Bredestraat in Maleizen (Overijse), onder de E411. In deze werfzone, op ongeveer anderhalve kilometer van de werf van De Werkvennootschap in Jezus-Eik, beschikt het verkeer van de E411 in de beide rijrichtingen over drie versmalde rijstroken. De busstrook voor de bussen richting Brussel is hier ook lokaal ingenomen.