Overslaan en naar de inhoud gaan

Kruispunt Krijgslaan (N60) en Burggravenlaan in Gent wordt heringericht voor meer verkeersveiligheid

Kruispunt Krijgslaan (N60) en Burggravenlaan in Gent wordt heringericht voor meer verkeersveiligheid

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) plant een herinrichting van het kruispunt van de Burggravenlaan met de Krijgslaan (N60) in Gent. Het kruispunt staat als gevaarlijk punt geboekstaafd en zal dus aangepakt worden. Met een nieuwe verkeerslichtenregeling met vierkant groen, bredere, beter afgescheiden fietspaden en een betere fietsverbinding met de Lucas de Heerestraat wil AWV de verkeersveiligheid en het fietscomfort gevoelig verhogen. In afstemming met andere werken is de uitvoering voorzien begin 2027.

Vierkant groen voor veiliger oversteken

De kern van het ontwerp is de invoering van een vierkantgroenregeling aan het kruispunt. Daarbij krijgen fietsers en voetgangers tegelijk groen licht om in alle richtingen over te steken, zonder dat ze nog in conflict komen met afslaand autoverkeer. Zo wordt het kruispunt veiliger en overzichtelijker voor actieve weggebruikers.

Bredere fietspaden en verbeterde fietsverbinding

Voor dit systeem zijn aanpassingen nodig aan het kruispunt. De huidige infrastructuur laat vierkant groen namelijk niet toe.

In de Burggravenlaan zelf komen verhoogde, aanliggende enkelrichtingsfietspaden van ongeveer 2 meter breed. Aan het kruispunt verdwijnen de huidige opstelstroken voor fietsers op de rijbaan. Dankzij de lichtenregeling kunnen zij voortaan conflictvrij oversteken.

Aan de noordkant van de Burggravenlaan tussen de Lucas de Heerestraat en de Krijgslaan komt een dubbelrichtingsfietspad van 3 meter breed. Zo kunnen fietsers vanuit het zuiden en het westen vlotter en veiliger oversteken richting de fietsstraat.

Herschikking van groenzones en beperkte impact op parkeren

Bij de herinrichting worden tien bomen gerooid. Deze worden ter plekke gecompenseerd met nieuwe, streekeigen hoogstammige bomen. In totaal komen er minstens evenveel bomen terug als in de bestaande toestand, zij het met een herschikking van de groenzones.

Er verdwijnen ook een beperkt aantal autoparkeerplaatsen, maar er blijven voldoende parkeerplaatsen beschikbaar om aan de lokale parkeerbehoefte te voldoen.

Voorjaar 2027: geplande uitvoering

De uitvoering van de herinrichting is momenteel voorzien voor begin 2027, onder voorbehoud van verdere afstemming en vergunningsprocedures. Zodra de uitvoeringsdatum definitief is, communiceert Wegen en Verkeer hierover opnieuw.