Overslaan en naar de inhoud gaan

Kruispunt Keizerpoort Gent wordt veiliger met vierkant groen

Kruispunt Keizerpoort Gent wordt veiliger met vierkant groen

Vierkant groen
Om conflicten tussen actieve weggebruikers en gemotoriseerd verkeer onmogelijk te maken zal het kruispunt uitgerust worden met een vierkant groen-regeling. Dat betekent dat fietsers en voetgangers tijdens één fase tegelijk groen krijgen en het kruispunt kunnen oversteken. Al het andere verkeer moet dan wachten. Om dergelijke regeling te kunnen invoeren moeten er op alle takken van het kruispunt aparte verkeerslichten komen voor enerzijds gemotoriseerd verkeer en anderzijds fietsers. Het plaatsgebrek op het kruispunt was de grootste uitdaging om dit te kunnen realiseren.

Wat verandert er?
Op vier takken van het kruispunt zullen bijkomende verkeerslichten geplaatst worden. Waar mogelijk maken we plaats voor de lichten, op andere plekken wordt gewerkt met aangepaste verkeerslichten. 

  • Tak Brusselsesteenweg (N9): Op de tak waar in het voorjaar van 2023 het ongeval gebeurd is, was het niet mogelijk bijkomende ruimte te creëren voor het plaatsen van verkeerslichten. Dat heeft alles te maken met de breedte van de brug, de aanwezige afschermende constructie tussen fietspad en rijweg, en de draaibeweging van afslaand verkeer. Als oplossing wordt er nu tussen voetpad en fietspad (op de plek waar nu een geel paaltje staat) een verkeerslicht met een zogenaamde mini-galgpaal geplaatst die over het fietspad zal buigen. Het bestaande verkeerslicht rechts van het fietspad zal dan dienst doen als verkeerslicht voor fietsers.
  • Takken Keizerpoort en afrit Vlaamse kaai (R40): Op deze beide takken zal ook gewerkt worden met aangepaste verkeerslichten die op het voetpad geplaatst worden en over het fietspad hangen om het gemotoriseerd verkeer te regelen.
  • Tak afrit komende van Keizervest (R40): Om hier een apart licht voor fietsers en auto’s te kunnen voorzien wordt de weg naar binnen ‘geduwd’ onder het viaduct. De weg zal dus verbreed worden zodat het verkeer richting de huidige parkeerplaatsen opschuift. Dat geeft ruimte om tussen fietspad en rijweg een verkeerslicht te plaatsen.

Werken vanaf 6 augustus
De meest ingrijpende werken situeren zich op de tak komende van de Keizervest. Om de weg te kunnen laten uitbuigen moet immers een deel van de parking ingenomen en opgehoogd worden. Deze werken starten 6 augustus en zullen ongeveer 3 weken duren. Tijdens deze werken is de afrit afgesloten. 

  • Gemotoriseerd verkeer dat wil afslaan richting Brusselsesteenweg moet de stadsring volgen en keren aan Dampoort.  

  • Fietsers komende uit de richting van de Heuvelpoort moeten na de onderdoorgang keren op het dubbelrichtingsfietspad van de Keizervest, het fietspad langs Bellevue nemen en dan afslaan naar de Edward Pynaertkaai. Fietsers komende van de Brusselsepoortstraat richting Ledeberg zullen ter hoogte van de werf op de rijweg geleid worden om de werf te kunnen passeren. 

  • Voetgangers die komen van de Brusselsepoort zullen ter hoogte van het kruispunt moeten oversteken richting Vlaamse kaai om de werf langs de overkant van de weg te passeren. 

Het plaatsen van de verkeerslichteninstallatie kan pas plaatsvinden vanaf september. Bij het installeren van de palen zal er tijdelijk en lokaal hinder zijn.

Invoering vierkant groen eind september
Het vierkant groen kan pas ingesteld worden als alle definitieve verkeerslichten geplaatst zijn en de regeling is ingeladen. We mikken op eind september  om de nieuwe regeling in dienst te stellen. Tot zolang zal de huidige verkeerslichtenregeling blijven gelden.