Overslaan en naar de inhoud gaan

Kortenberg: drie kruispunten veiliger en vlotter dankzij intelligente verkeerslichten

Kortenberg: drie kruispunten veiliger en vlotter dankzij intelligente verkeerslichten

In Kortenberg zijn drie kruispunten op de Leuvensesteenweg (N2) recent uitgerust met intelligente verkeerslichten. Naast de klassieke regeling met ‘verkeerslussen’ en andere monitoring, zijn de drie verkeerslichteninstallaties nu verbonden met een cloud-computersysteem. De hulpdiensten krijgen prioriteit en de weggebruikers kunnen ‘communiceren’ met de verkeerslichten door middel van mobiele apps. De drie verkeerslichteninstallaties zijn ook conflictvrij: dat is veiliger, in de eerste plaats voor de voetgangers en fietsers.

Communicerende verkeerslichten en apps voor weggebruikers

De afgelopen maanden hebben frequente gebruikers van de kruispunten Lodewijk Maesstraat / Kapellestraat, Stationsstraat / Karterstraat en Noodbosweg / Prinsendreef wellicht gemerkt dat het verkeer daar iets vlotter doorstroomt dan voordien. Die verkeerslichten zijn nu verbonden met een cloudsysteem:

  • De drie kruispunten communiceren nu met elkaar: als er verkeer aankomt of wachtrijen zijn aan een kruispunt, ‘weten’ de andere twee kruispunten dat en kunnen ze daar rekening mee houden.
  • De hulpdiensten krijgen prioriteit bij interventies: het licht springt op groen als er een ambulance of een ander prioritair voertuig het kruispunt nadert.
  • Weggebruikers kunnen een app, bijvoorbeeld Flitsmeister of KartaGPS, installeren waarmee ze automatisch ‘aangemeld’ worden. Zo weet de verkeerslichtenregeling wanneer ze een kruispunt naderen. Als je op een rustig moment (bijvoorbeeld ‘s avonds laat) op de Brusselsesteenweg of een van de zijstraten rijdt, kan het verkeerslicht automatisch op groen springen - als er op dat moment geen verkeer is op de kruisende takken, natuurlijk

Ieder zijn groen licht

Even geleden werden de verkeerslichten op de drie kruispunten al maximaal conflictvrij gemaakt. Voordien waren er nog heel wat conflicten tussen weggebruikers. Nu zijn die conflicten verleden tijd. Bijvoorbeeld, als een fietser uit de Stationsstraat komt en de Leuvensesteenweg wil oversteken, komt die niet meer in conflict met automobilisten die de Karterstraat uit komen en de Leuvensesteenweg links indraaien. Beide zijtakken kregen vroeger tegelijkertijd groen licht, en nu niet meer. Dat is veel veiliger voor alle weggebruikers, in het bijzonder voor de voetgangers en fietsers. 

Kruispunt Leuvensesteenweg / Stationsstraat / Karterstraat

Meer informatie over het Actieplan Verkeerslichten

Niet meer voor niets voor het rood

Wegen en Verkeer maakte van de gelegenheid gebruik om de detectielussen op de kruispunten te vernieuwen. Dat zijn lussen in het wegdek waarmee een verkeerslichteninstallatie voertuigen kan detecteren. Er liggen nu ook meer detectielussen. Dat betekent dat de detectie op het kruispunt globaal zal verbeteren: de verkeerslichteninstallatie zal beter monitoren op welke takken er hoeveel wagens staan te wachten. Als de verkeerslichteninstallatie geen verkeer detecteert op de kruisende takken, krijg je automatisch groen licht. Samen met de hierboven vermelde ‘intelligente’ functies van de verkeerslichten, zorgt dit ervoor dat  automobilisten niet meer ‘voor niets’ voor het rood hoeven te wachten.  

Intelligente verkeerslichten

Intelligente verkeerslichten (iVRI’s) spelen in op het verkeer en connecteren met andere lichten én weggebruikers via een selectie navigatie-apps. Zo wordt onnodig wachten voor rood verder afgebouwd en melden weggebruikers zich aan bij de verkeerslichten. Vandaag zijn er een 100-tal intelligente lichten actief in heel Vlaanderen. Ze maken deel uit van Mobilidata, een programma van de Vlaamse overheid dat het verkeer in Vlaanderen veiliger, vlotter en duurzamer maakt met 31 vernieuwende technologische oplossingen.

Lees hier meer over het 'Mobilidata'- project van de Vlaamse overheid