Overslaan en naar de inhoud gaan

Klankbordgroep brouwt mee aan toekomst N8 en N454 in Oudenaarde en Horebeke

Klankbordgroep brouwt mee aan toekomst N8 en N454 in Oudenaarde en Horebeke

De eerste ontwerpplannen voor de vernieuwing van de N8 tussen Brakel en Oudenaarde en de Broekestraat (N454) werden woensdag voorgelegd aan de klankbordgroep tijdens een participatieavond in brouwerij Roman. “Het was een levendige en constructieve discussie met verrassend veel interessante ideeën die nu verder zullen meegenomen worden in de studie. Met het aangepast ontwerp zullen we dan ook in de loop van volgend jaar een eerste keer naar het grote publiek trekken.” aldus Kristof Wieme, Projectleider voor de vernieuwing van de N8 en de N454.

Ambitieus project voor meer veiligheid en leefbaarheid.

Vorig jaar gaf het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) al het startschot voor de vernieuwing en herinrichting van de N8 tussen Brakel en Oudenaarde en ook de Broekestraat (N454) in Horebeke. Een ambitieus project waarbij de oude betonnen steenweg getransformeerd moet worden in een verkeersas die een stuk veiliger en leefbaarder zal zijn dan vandaag dankzij veilige fietspaden, aangepaste snelheidsregimes, een nieuw wegdek enz…
 

Ervaringsexperts mee aan tafel

Voor het uittekenen van de plannen betrekken het Agentschap Wegen en Verkeer en de gemeenten Oudenaarde en Horebeke nadrukkelijk de bevolking. ‘We willen meer inzetten op participatie omdat er heel wat terreinkennis aanwezig is bij de bevolking en deze de kwaliteit van het ontwerp ten goede komt. Bovendien hopen we dat de leden van de klankbordgroep het project mee kunnen uitdragen naar de hele bevolking.’ aldus Kirsten Bal, kersvers participatiemanager bij AWV.

Burgers en omwonenden konden eerder al hun ideeën delen via de website en postkaarten, waarna een eerste ontwerp werd uitgetekend. Die voorlopige ontwerpplannen werden donderdagavond in brouwerij Roman voorgelegd aan een beperkte groep buurtbewoners en vertegenwoordigers van organisaties en belangengroepen in  de klankbordgroep.

Brouwerij van ideeën

De deelnemers kregen een korte toelichting en konden daarna aan de slag met de verschillende plannen. Tijdens de workshops borrelden heel wat reacties en ideeën op. “Ik heb vooral gekeken naar de veiligheid op de kruispunten”, zegt Myra Deschepper uit Horebeke. “Zo vond ik het positief om te zien dat in de plannen de zichtbaarheid op de meest gevaarlijke punten wordt verhoogd door bijvoorbeeld te werken met geschrankte bushaltes. Ik heb alvast een goed gevoel overgehouden aan de avond. Ik merkte dat er werd geluisterd en dat met onze input rekening wordt gehouden. Ik heb alvast voorgesteld om op plaatsen waar het moeilijk is om op de grote baan te geraken een middenberm te voorzien.” Ook Luc Notebaert uit Oudenaarde prees de organisatie. “Het was zeer goed voorbereid, waardoor het gemakkelijk was om onze inbreng te doen. De voorstellen waren goed. Ik heb vooral mijn bezorgdheid geuit over de Holleweg. Ik hoop dat die geen sluipweg wordt voor onder meer het zwaar vervoer en dat die ook wat veiliger wordt.

Aan de slag met de reacties

De ideeën, suggesties en aandachtspunten van de klankbordgroep zal het agentschap nu gebruiken om de plannen verder uit te werken en te verbeteren. Nadien volgt er nog een consultatie bij de brede bevolking. Dit stramien van terugkoppelen en verder verfijnen wordt herhaald tot het ontwerp volledig op punt staat. Iedereen zal dus zeker nog de kans krijgen om zijn mening over de plannen te geven.

De uiteindelijke schop in de grond is nog niet voor de eerste jaren. Eens de plannen volledig afgewerkt, zijn er mogelijk onteigeningen nodig en moeten de nodige vergunningen verkregen worden.

Meer informatie

Wie geïnteresseerd is in het project kan meer informatie vinden op de website van Wegen en Verkeer: www.wegenenverkeer.be/oudenaarde. Hier zal ook een samenvatting van de belangrijkste bevindingen van de klankbordgroep te vinden zijn.