Overslaan en naar de inhoud gaan

Kathy Vandenmeersschaut: "De inhaaloperatie voor onze bruggen en tunnels is ingezet."

Kathy Vandenmeersschaut: "De inhaaloperatie voor onze bruggen en tunnels is ingezet."

Kathy Vandenmeersschaut

De operatie om de historische onderhoudsachterstand in te halen, is goed van start gegaan. Kathy Vandenmeersschaut, administrateur-generaal bij Agentschap Wegen en Verkeer, geeft uitleg bij de ambitieuze en complexe opdracht om onze tunnels en bruggen stap-voor-stap te renoveren. 

Hoe groot is deze operatie juist?

“AWV beheert meer dan 1.700 bruggen en 20 grote tunnels. Uiteraard houden we die allemaal goed in de gaten en plannen we regelmatig onderhoudswerken in. Maar een flink deel van de bruggen en tunnels moeten we grondiger aanpakken. De komende jaren gaan we heel wat van onze civiele kunstwerken gefaseerd renoveren en waar nodig vervangen in samenwerking met partners zoals het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.” 

Waarom is er nu een grote inhaalbeweging nodig? 

“Veel bruggen en tunnels dateren uit de jaren zestig en zeventig. In die periode reed er veel minder verkeer rond, de voertuigen waren een pak lichter en er golden andere normen. Die generatie bruggen en tunnels is niet voorzien op de huidige belasting. Om te vermijden dat de veiligheid in het gedrang komt, of dat we bruggen of tunnels onverwacht moeten sluiten, voeren we nu de nodige werken uit.”  

De tunnels vormen een categorie op zich, ze vragen een aparte aanpak. 

“Klopt. Elke dag passeren er gemiddeld 478.000 voertuigen door onze snelwegtunnels. Tunnels zijn extra kwetsbaar. Bij incidenten zijn de risico’s nog groter dan op de gewone weg. Ze zijn ook technisch extra complex. We moeten niet alleen de constructies zelf aanpakken, maar ook de technische installaties, die vaak niet altijd zichtbaar zijn voor de weggebruiker. Dat vraagt heel wat uiteenlopende expertise.” 

“Momenteel is de Waaslandtunnel in Antwerpen dicht. We hebben fors geïnvesteerd in werken aan de Leonardtunnel en de Beverentunnel. De totaalrenovatie van de Vierarmentunnel en de Rupeltunnel staan nog op de planning. Ook kleinere ingrepen maken het verschil: in de Craeybeckxtunnel vernieuwden we dit jaar bijvoorbeeld de ventilatie, de verlichting en de elektrische installaties. Zo brengen we al onze tunnels naar de veiligheidsstandaarden van morgen.” 

Wat is de grootste uitdaging bij het renoveren en vervangen van bruggen en tunnels? 

“Het is vaak een technisch huzarenstukje, maar ik heb alle vertrouwen in onze fantastische ingenieurs en projectleiders. Ook de planning maken is complex. Hoe verzoen je zo’n ingrijpende werken met ons drukke verkeer, zonder de veiligheid in het gedrang te brengen en de economie te vertragen? In ons Verkeerscentrum plannen en volgen we van zeer nabij de impact van onze ingrepen op, en leggen we de puzzel om de hinder zo laag mogelijk te houden.” 

“We plannen ook zoveel mogelijk impactvolle werken tijdens de daluren of ’s nachts. We proberen volledige afsluitingen te vermijden. Daarvoor werken we nauw samen met lokale besturen, andere wegbeheerders, nutsmaatschappijen en hulpdiensten. We overleggen continu en stellen ons zo flexibel mogelijk op. Er is één gouden regel: de veiligheid komt altijd op de eerste plaats.” 

AWV pakt deze gigantische inhaaloperatie niet alleen aan, een deel van de werken  verlopen via een publiek-private samenwerking. Wat is daar het voordeel van? 

“Dankzij een grote publiek-private samenwerking voor een deel van onze bruggen kunnen we sneller werken én meer tegelijk realiseren. 31 bruggen in slechte of heel slechte staat vernieuwen we samen met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en de Vlaamse Waterweg met een PPS. In dat model garanderen we ook het onderhoud voor de komende decennia.” 

“Er ligt nog heel wat werk op de plank, maar de inhaalbeweging is ingezet. We evolueren stap per stap naar een moderner en veiliger wegennet hier in Vlaanderen, ondanks de grote uitdagingen die nog voor ons liggen.”