Overslaan en naar de inhoud gaan

Inwoners van Oudenaarde en Horebeke denken mee na over veiligere wegen

Inwoners van Oudenaarde en Horebeke denken mee na over veiligere wegen

De weg naar Brakel (N8) in Oudenaarde en Horebeke is aan vernieuwing toe. Hetzelfde geldt voor de Dorpstraat en Broekestraat (N454) in Horebeke. Daarom slaan het Agentschap Wegen en Verkeer, de stad Oudenaarde, de gemeente Horebeke, Aquafin en Farys de handen in mekaar om deze wegen grondig te vernieuwen. Maar voor er plannen gemaakt worden, roepen ze de burgers op om mee na te denken over die vernieuwing. 

Welke zijn de verbeterpunten op de weg naar Brakel en de Broekestraat en Dorpstraat? En hoe zien de weggebruikers en omwonenden de weg graag aangepast? Met die vragen stappen de projectpartners naar de burgers. Want de mensen die langs de weg wonen en de weg dagelijks gebruiken hebben een zeer goed zicht op wat de knelpunten zijn.



Vanaf woensdag 14 oktober kunnen burgers via www.wegenenverkeer.be/N8 hun aandachtspunten voor een veiligere weg delen. Diezelfde week valt bij de omwonenden een folder met antwoordkaart in de bus. Ook per post kunnen burgers hun ideeën voor een veiliger weg delen. Inzendingen zijn welkom tot eind oktober. 

"Het is voor het eerst dat we burgers over het vernieuwen van een weg bevragen nog voor we zelf plannen maken. Het is een nieuwe manier van werken waarbij we burgers actief en zeer vroeg betrekken bij infrastructuurprojecten. Ten slotte zijn het zij die dagelijks van de weg gebruik maken en de situatie vaak zeer goed kennen. Die kennis kan van nut zijn om onze projecten te verbeteren en meer draagvlak te geven."

Jef Schoenmaekers, woordvoerder Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen



Veiligheid staat centraal

De projectpartners zetten met de heraanleg in de eerste plaats in op veiligheid: er moet een veilige fietsinfrastructuur komen en veilige kruispunten. Ook de weginrichting moet duidelijk zijn voor alle weggebruikers. Daarnaast wordt er van de werken gebruik gemaakt om een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen. 



“De N8 en de N454 zijn belangrijke gewestwegen, die ons grondgebied doorkruisen. De ongevallen die er gebeuren, tonen aan dat deze wegen niet goed scoren op vlak van veiligheid. Nochtans zijn verkeersveiligheid en leefbaarheid voor onze burgers van kapitaal belang. Het is daarom een goede zaak dat met het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst het startsein voor de heraanleg van deze wegen werd gegeven.”

Cynthia Browaeys, burgemeester Horebeke



Verschillende inspraakmomenten 

Ook bij de verdere opmaak van de plannen zullen de projectpartners de burgers blijven betrekken. Zo komen er verschillende publieksmomenten. Tijdens een eerste moment zullen de burgers een stand van zaken krijgen van het ontwerp en opnieuw feedback kunnen geven. Nadien wordt er een klankbordgroep samengesteld met nauw betrokken burgers. Met hen zullen concrete knelpunten en mogelijke opties voor het ontwerp besproken worden. Zij zullen actief betrokken blijven tot het ontwerp gefinaliseerd is. 



“We staan aan de start van een groot en belangrijk project dat vele jaren in beslag zal nemen. Het lijkt ons dus evident om alle belanghebbenden van in het begin bij dit verhaal te betrekken en verder te gaan dan louter informeren over de werken. Samen met de andere projectpartners, zullen we het gesprek aangaan met alle betrokkenen: waar moet volgens hen nog meer op ingezet worden? Wat is goed en wat kan beter? Onder andere op basis van deze input en feedback, kan het studiebureau dan aan de slag gaan om tot een gedragen en uitvoerbaar totaalplan te komen.”

Marnic De Meulemeester, burgemeester Oudenaarde



Ook op korte termijn veiligheidsingrepen

Omdat het ontwerp nog moet opgestart worden en er mogelijk ook gronden moeten ingenomen worden om de nieuwe weg mogelijk te maken zal het nog verscheidene jaren duren voor de schop in de grond gaat. Het spreekt voor zich dat het agentschap niet zo lang wil wachten om de weg veiliger te maken voor de weggebruiker. 

Daarom werden eerder dit jaar de huidige aanliggende fietspaden al extra geaccentueerd met een rode kleur. Eind oktober (waarschijnlijk 27 en 28 oktober) worden er bovendien werken uitgevoerd om het risico op slippartijen in de bochtige zones te verminderen. Deze werken duren 2 dagen waarbij het verkeer beurtelings de werf zal passeren. 



Meer informatie op www.wegenenverkeer.be/N8