Overslaan en naar de inhoud gaan

Innovatieve geluidsmilderende maatregelen op 16,5 km snelweg tussen Klaverblad Lummen en complex Ham

Innovatieve geluidsmilderende maatregelen op 16,5 km snelweg tussen Klaverblad Lummen en complex Ham

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) treft maatregelen op de E313 tussen Lummen en Ham om het omgevingsgeluid te milderen. In drie zones wordt het betonnen wegdek in beide richtingen voorzien van fijne groefjes om het rolgeluid te verminderen, volgens de innovatieve techniek ‘Next Generation Concrete Surface’ (NGCS). Tijdens acht weeknachten tussen 27 maart en 7 april wordt de eerste zone tussen het Klaverblad Lummen en de brug van de N717 Gestelstraat/Voorstraat aangepakt. Deze ingrepen zelf zorgen voor aanzienlijke nachtelijke geluidshinder. Later dit jaar volgen ook nog de zones in Beringen, Tessenderlo en Ham.

Eén van de voornaamste oorzaken van geluidshinder is het rolgeluid. Dat ontstaat door contact tussen de wielen van een voertuig en het wegdek. Op 16,5 km snelweg tussen Lummen en Ham wordt dit concreet aangepakt met een vrij nieuwe techniek: Next Generation Concrete Surface (NGCS). Hierbij frezen machines met diamantschijven groefjes van 1 mm en 4 mm in de betonnen rijweg. Daardoor is er minder contactoppervlak tussen de wielen en het wegdek. Zo wordt het rolgeluid rechtstreeks aan de bron gereduceerd en neemt ook het omgevingsgeluid af.

Duidelijk waarneembare geluidsreductie 

AWV paste deze NGCS-techniek al toe op de Antwerpse ring (R1). Een voor- en nameting toonde aan dat het geluidsniveau waarneembaar is verminderd. De reductie bedraagt ongeveer 4 dB(A) bij de aanleg van de techniek en ongeveer 2 dB(A) na 2 jaar. 

Twee weken nachtwerk op afgesloten rijstroken in Lummen

In een eerste fase wordt tijdens acht weeknachten zo’n 2 km snelweg in Lummen (zone 1) aangepakt, tussen het Klaverblad en de brug van de N717 Gestelstraat/Voorstraat. De NGCS-ingreep wordt in stappen en rijstrook per rijstrook uitgevoerd. Waar gefreesd wordt, is de rijstrook afgesloten met een mobiele werf, en geldt er een snelheidsbeperking op de andere rijstrook. 

De aannemer start op maandag 27 maart om 20 uur en stopt dinsdagochtend om 5 uur. Zo gaat het ook in de volgende nachten, tot vrijdagochtend 31 maart - 5 uur. De week nadien herhaalt hetzelfde patroon zich vanaf maandag 3 april - 20 uur tot vrijdagochtend 7 april - 5 uur. De werken zijn sterk weersafhankelijk, de planning kan wijzigen in functie van de weersomstandigheden.

Minder omgevingsgeluid op 16,5 km wegdek

Later dit jaar worden ook in Beringen (zone 2) en Tessenderlo (zone 3) dezelfde geluidsmilderende maatregelen genomen. Tussen Lummen en Ham gaat het dan in totaal om zo’n 16,5 kilometer snelweg die de NGCS-ingreep ondergaan.

Aanzienlijke geluidshinder tijdens freeswerken ‘s nachts

De keerzijde van deze nachtelijke freeswerken is dat omwonenden geluidshinder ondervinden, ook al probeert AWV het geluid te beperken. De meeste impact wordt veroorzaakt door de machines die de groeven slijpen in het betonnen wegdek. 

Spitsstroken tussen Beringen en Ham

De werken kaderen in de realisatie van spitsstroken op de bestaande pechstroken van de E313 tussen Beringen en Ham in beide richtingen. AWV legt ook nieuwe pechhavens aan naast de snelweg en vernieuwt de op- en afritten in Beringen (complex 26) en Tessenderlo (complex 25a). 

AWV werkt op dit moment al in Tessenderlo. Eind volgende week starten de aanpassingswerken aan het complex Beringen. De zeven kilometer bijkomende spitsstroken in beide richtingen moeten de doorstroming verbeteren en files en sluipverkeer verminderen. Het hele project neemt ongeveer één jaar in beslag.

Meer info

Een uitgebreide projectomschrijving en meer informatie over het verloop van de werken vindt u op onze projectpagina. U kan er ook inschrijven op onze digitale nieuwsbrief. Zo blijft u op de hoogte en informeren wij u over de belangrijke stappen in dit project.